News - Umeå

andcar

Well-known member
Norrlands bästa espresso får man, enligt mig, på News som ligger på Kungsgatan i Umeå. En skön blandning mellan bar, restaurang och café. Riktigt bra mat, speciellt a la carten.
Kaffet är i en klass för sig. Bakom deras röda fina La Marzocco (3 grupp) regerar Costas Pliatsikas som kom 2'a i Barista Cup förra året. Riktigt härlig stämning där och inga problem att få en timme eller två att försvinna. ;)
Norrland är ju en ganska död fläck på espresso-kartan men Costas gör allt för att sätta Umeå på den. Kan verkligen säga att han brinner för kaffe i alla former.
Bönorna kommer från "Johan & Nyström".
 

Nickeh

Well-known member
News är ett lyft för stadens kaffekultur. Efter att Rasmus försvan från kopp och senare från torget så var det en jädra svacka...

En annan bra sak med news är att Costas har lyckats drilla bra personal som kan servera en smaklig kaffe de tider då Costas själv inte jobbar.

Har du testat någon av hans nya blandningar förresten?
 

Ante

Well-known member
News är helt ok och som Nicke sa så är det väl det enda stället i umeå där alla anställda kan med utrustningen...
 

andcar

Well-known member
Det är ju synd att det är så grymt låg nivå på andra ställen. Vågar knappt beställa espressobaserade drycker annat än på News, blir bara besivken... Det är väl i huvudsak Costas och Tove som ska stå bakom spakarna, kan vara lite svajigt när det är andra där. Men deras lägstanivå är klart mkt bättre än de flesta i Umeås högstanivå. ;)
Nicke: Har inte testat de nya ännu och nu lär jag få vänta till efter finalen. Åker till skåne o Göteborg i helgen och har jag tur så kanske jag kan stanna till på finalen och kolla hur det går. :D
 

treefinger

Well-known member
Säljer de bönor på NEWS? Vad har de för sorter där? Kör de uteslutande med Johan & Nyström?

Vad rekommenderas? Förutom 5 Estate, som jag redan testat. Skulle nämligen behöva bra kaffe nu, det är en emergenzy :)
 

andcar

Well-known member
-Endast J&N som gäller där om jag inte har missat något stort. ;) De skulle få en laddning nu på torsdag (eller fredag) som har rostats denna vecka. Så man kan snacka om rätt så färskrostat då... :D
Varierar lite från gång till gång vad de har hemma. In o snacka med Costas det är det bästa. Jag köper alltid små påsar med 250 gr när jag handlar, bara för att hålla det så färskt som möjligt.
 

andcar

Well-known member
Ingen konkurs. Har varit lite strul med ekonomin där, men tror inte att de kommer att stänga igen så det är ingen större fara för oss som gillar riktigt kaffe! :)
 

jb

Well-known member
Nej, ingen konkurs bara accord.
dvs. leverantörerna får betala för att dom ska kunna fortsätta :twisted:
 

andcar

Well-known member
Stället går nog rätt bra nu men de hade en lite jobbig uppstart där det tog ca 6 veckor innan de fick utskänkningstillstånd. Strul med någon tidigare ägare eller något sådant, inget med Costas o co. Kostade lite att stå med hyra, personal samt ombyggnationen utan att få några egentliga intäkter. Tror det är det som spökar fortfarande...
Med en liten reservation av att jag kommer ihåg rätt från vad tidningarna har skrivit i ämnet.
 

Fredrik

Well-known member
Kaffenörden från skåne är på Ume-besök och då är det oblogatoriskt med besök på News. Men, vad har hänt? Kvaliteten på cappuccinon varierar alldeles för mycket. Hitintills har jag inte blivit serverad av Costas själv, men det känns som om det finns stora brister i kvalitetssäkringen. Har ni bofasta i stan märkt något liknande?
 

andcar

Well-known member
Det kan vara lite svajigt när inte Mr Beige jobbar. Om du ser till honom i lokalen eller just utanför så kan du alltid prata lite med han så ska du se att han gärna ställer sig bakom spakarna och bjuder på något gott även om han spikar på uteserveringen eller gör ngt annat. :lol:
Tove (som har semester) och Jakob (som jobbar kväll denna vecka) är väl de som är mest stabila. De har en vilja att lära och förbättra sig även om Jakob haft en liten formsvacka sista veckan. Men det man kan säga är att det du serveras där är en eller två klasser bättre än på andra ställen i stan. ;)
Är du kvar i stan i morgon också? Jag kommer nog att finnas i närheten 13-14 eller 15-16 om du vågar göra ett nytt försök då. :)
 

fridsky

New member
Är det någon som har adressen till News hemsida? Har googlat, men den verkar vara omöjligt att hitta... Vet att dom har en...
 

Fredrik

Well-known member
Andcar, jag skaffa haffa Costas nästa gång. Hörde att hans gästspel på favvokaffebaren Solde i Malmö var lyckat och det hade varit kul att få smaka på något från honom. Åker tillbaka till Skåne på söndag och innan dess får det bli två besök till. Faktiskt redan ikväll och troligen även i morgon kväll
 

andcar

Well-known member
I kväll jobbade inte Costas heller... Får hoppas att det blev bättre resultat iaf. Ska försöka att smita förbi i morgon kväll, måste bara gulla lite med flickvännen att ta en kvällspromenad med valpen. Han måste ju få lite social-träning. :D
Hör gärna av dig om du ska förbi i morgon så kanske vi kan passera stället vid samma tidpunkt. Jag kan ju också kolla om Costas ska jobba då så du inte missar kaffet när du ändå är här. ;)
 

JAS

Active member
Såg att Costas & Co möblerat om en smula. När jag stegade in för höstens första kopp förra helgen stod ett DJ-bås där La Marzoccon brukade stå.
Cafèdelen flyttad till det mindre rummet i lokalerna, med maskin och bardisk närmast ingången och kaffepåsar fulla fönstret. Nu kan väl ingen missa att det serveras kaffe på bygget...
Det fanns också möjlighet till hål-i-väggen-servering ut mot gatan. Någon som vet hur dom har tänkt - ska det gå att ta en natt-latte på hemvägen en sen kväll eller?
 

andcar

Well-known member
Tycker det blev schysst med en riktig kafédel och en restaurangdel. Har inte riktigt lyckas lista ut exakt hur de har tänkt med luckan.
Nu har de haft lite tunnt med olika kaffesorter under veckan (pga miss med beställningar) men i går em så kom det en pall lastad med nyrostat från J&N. :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp