News - Umeå

svartvest

Well-known member
Var och handlade Adado och Fazenda Samambaia...i affären stod en Dalla Corte i fönstret och på golvet stod ett paket som skulle hämtas av en lycklig själ..vem...
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Du, den där adadon var väldigt god tyckte jag och frugan. :DYirgacheffe står det men det trodde jag var mycket syrligare. Den här var ju som skapt för espresso. Söt och fyllig. Endast lite syrlighet. Brukar yirgan spänna så här vitt i smak? Kanske en fråga att posta under mjukvara istället.
 
A

Anders76

Guest
finns ett News i Östersund också tydligen....Nån som vet nått om nått samband?
 
Angående din fråga om det finns ngt samband m news i östersund så är svaret nej.
Vet inte ens vem som äger det el hur det ser ut där!
Namnet news används på flera ställen i sverige och utomlands det är det enda som är gemensamt, då vet du det.
 
A

Anders76

Guest
Angående din fråga om det finns ngt samband m news i östersund så är svaret nej.
Vet inte ens vem som äger det el hur det ser ut där!
Namnet news används på flera ställen i sverige och utomlands det är det enda som är gemensamt, då vet du det.

Det var en "nyhet" för mig;)
 

Montero

Well-known member
Den här tråden behöver en bump. Jag får stå för bumpen.

Var uppe i Umeå och tittade in på News som nu har bytt namn till Costas™. Att träffa denne vansinnigt trevlige man var ett nöje och en ynnest. Jag fick t.o.m ta den klassiska idolbilden tillsammans med honom. Det enda som fattas är en signerad version. ;)

Dag 1 fick jag efter idolsamtalet med Costas hjälp av en trevlig barista som meddelade att det de hade laddat för stunden var Harrar. Så det blev Harrar vilket alltid är ett trevligt kaffe och som spritter runt lagom länge och leker i huvudet för att sedan lägga sig till rätta och be om att du ska backa. Det gjorde vi. Hade en annan kaffeintresserad vän med mig samt en man som alltid beställer "latte UTAN SKUM" och fyller, vad än det är han får sig serverat, på med socker. Han är en vän. Jag kan inte bli arg men ibland skriker jag halvhögt "han menar: utan ett misslyckat hårt LOCK" om jag tror att baristan förstår vad jag menar. Det gjorde de naturligtvis på Costas™ men jag väntade till Dag 2 med att halvskrika "han menar: utan ett misslyckat hårt LOCK".

Dag 2 fick Costas™ sig två besök. Mitt emot Costas™ ligger något som heter Smäck eller Schmäck eller något i den stilen, det ser lite ut som ett ljusare Kafé String (Södermalm - Sthlm). Av någon märklig anledning så har folk där uppe fått för sig att deras café med Fair Trade Sackeus är ett bättre fik än Costas™ och skickar en dit om man frågar efter bra kaffe. Jo, det ligger inbjudande i ett hörn mitt emot med sol på morgonen men deras kaffe är verkligen inget att skryta med, speciellt inte som man rakt över gatan kan få kaffe i världsklass och extraherat av stjärnor. Inga HOTTUNA mackor i världen kan knäcka det. Folk är inte kloka. Eller så är man inte klok själv, något är det, men både 2 & 3 fick hånfulla kommentarer skickade efter sig när de påstod att det där andra stället skulle vara bättre. Förlåt dem, sa jag; de vet inte vad de tar sig till, sen hånade jag dem iaf.

Efter ett löst löfte om att 2 kvarnar skulle vara laddade med olika godis Dag 2 så hade vi förhoppningar om att "JO, nu jävlar skulle det bli kalas". I hyllorna för försäljning stod Fazenda Lagoa, Brasilien (yellow icatu), Mugombwa Cooperative, Rwanda (red bourbon), Gethumbwini (pärlbönor), Kenya och en böna till jag inte minns vilken det var.

Vid det här laget så hade vi väl "jobbat oss in" något litet så vi fick själva ladda kvarn 2, som inte var dagens med det vi ville dricka (dagens var Santa Paula (?) - kvinnonamn iaf) - den var fin fin men den var inte det man suktar efter när man är på kaffejakt även om den var resor bättre än det som serveras på både Rost och Schmäck dör uppe i Umeå - jo, hanteringen är ju dessutom överlägsen på Costas™ så oavsett så etc..). hur som Dag 2 blev det Hacienda Esmeralda - och fy fan, vad fint. Man har redan upparbetat ett beroende men det är något speciellt att få det serverat över disk och extraherad med denna:

cafe.jpg


På morgonen Dag 2 blev det 2 singlar Esmeralda med lite tid emellan... och eftersom man inte är helt begåvad så blev det en kaffe till av annan sort innan vi påbörjade den dagens aktiviteter och det var inte Esmeraldan. Tabbe. Kaffet var FINT, men vi skulle lagt upp en annan taktik för eftersmaken.
Morgontaktiken borde varit: Enkel Esmeralda - tid mellan, prat, prat - annat fin fint kaffe/tilltugg - tid mellan, prat, prat - Enkel Esmeralda - dagsverke påbörjas, eftersmak avnjutes LÅNG tid. Till nästa gång vet man.

Eftermiddagen Dag 2 bjöd på ny barista (som fick guldstjärna - inte för att den förre hade brister i sin kärlek till hantverket eller oförmåga men... nä, jag kan inte berätta varför) och han fick fortsätta Costas™ uppdrag att låta oss avnjuta kaffe av absolut toppklass.

Dag 3 så fick vi då äntligen kaffe serverad och tillredd av El Maestro. Costas "Doublefisting" Pliatsikas rattade spakarna- det var en stor stund! Han föreslog oss att testa en böna från Panama som jag tror hette Panama Emporium Honey som var en Geisha som på något sätt skulle kunna ses som en kusin till Hacienda Esmeraldas Geisha och dessutom var från samma land. Kaffet var runt, fylligt men saknade lite av den makalösa volymen Esmeraldan har. Panama Emporium Honey har citrussmaken, om än inte lika uttalad som Esmeraldan, som sätter sig lite fjäderlätt på läpparna men vaggade sig å andra sidan ner in i en liten avrundning av smörklang där Esmeraldan tar sig ton och spänner gommen i G-dur.
Till bordet kom förutom straighta kaffeshots 2 varianter med vacker latteart till sällskapet ("inget SKUM!" - var en av dem) - dessa var dock tillredda på andra bönor.

Prismässigt låg Panama Honungen över Esmeraldan men jag beslöt iaf att ta med mig en påse hem då Esmeraldan tog slut. Costas stoppade mig. Han ville inte sälja Honungen till mig då det var ett tag sedan den rostades (en vecka tidigare) och erbjöd sig istället att rosta mer Esmeralda speciellt för mig. Vem kan motstå ett sådant erbjudande? Bara Philip nere på Lilla Kafferosteriet har specialrostat för mig förut (hans Yauco Selecto var GALET GOD). Jag beställde 500gr av Costas, delade det med min kaffeintresserade vän - inte han med "utan skum", en annan och passade på att fylla på kaffeförrådet av vad de hade på hyllorna.

Hann naturligtvis med att ramla in på Costas™ igen och samtala med denne fantastiskt trevlige herre och kan bara VARMT, VARMT rekommendera alla att ta sig till Umeå. Om man inte tycker kaffe är anledning nog så åk dit för att byta några ord med denne kaffegigant och kolla in Umeå IK spela fotboll.

Kaffe och fotboll i världsklass i samma stad. Det känns som kontinenten även om Umeå nog slår det mesta på fingrarna. Iaf när det gäller damfotboll och riktigt kaffe.

Så om du läser det här Costas - tack. Jag kommer tillbaks. För nu så får man väl njuta av bönorna jag införskaffade och det finns egentligen bara en sak jag ångrar när jag tänker på Umeå: att jag inte fattade Dag 1 att det var öppet sent in på natten, av någon anledning tog jag för givet att det stängde senast kl. 18.00. Jo, jag ångrar att jag inte fattade det tidigare och kanske att jag inte fick ta en bild tillsammans med Hanna Ljungberg i Umeå IK men å andra sidan, jag tog ju en bild tillsammans med Costas och det slår ju vilket skott i nättaket som helst. :cool:
 

lupoo

Well-known member
...och vilken bump det blev.
Lysande inlägg Montero. Vad kaffesugen jag blev nu....
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Håller med dig Montero. Jag kan inte nog rekommendera stället! Kaffet är i världsklass och bemötandet likaså.

Costas for president!
 

Montero

Well-known member
Väldigt sällan avundas jag folk som bor utanför Stockholm - just nu avundas jag Jonhar. Att ha Costas™ runt hörnet vore lysande. jag får väl dyka in på Coco Vaia (eller hur det stavas) i veckan och spana in det. Blev tipsad av El Maestro eller Il Maestro om man är italienare? Adressen har jag iaftagit reda på. Mehehehehe.
 

Nickeh

Well-known member
Montero, måst tacka för såväl besöken som det fina inlägget! Alltid kul med kaffe människor i fiket :)
Hoppas att esmeraldan gör sig väl även där hemma!
 

Montero

Well-known member
Montero, måst tacka för såväl besöken som det fina inlägget! Alltid kul med kaffe människor i fiket :)
Hoppas att esmeraldan gör sig väl även där hemma!

Aha, mannen med guldstjärna! Tack för vänligheten! ;)

Esmeraldan svepte en vän idag (han var förövrigt med och grundade Choklad-akademin?) som svor han aldrig druckit bättre kaffe, någonsin. Han kommer alldeles säkert snart beväpna sig med allt som behövs för riktigt kaffe, hemma... det är jag övertygad om! :p
 

JvD

Well-known member
Costas Roastery

Gammal tråd och länge sedan något skrev i den men jag känner att jag bara måste. News heter ju sedan en tid tillbaks Costas Roastery och nu var det så att jag var tvungen att besöka björkarnas stad i tjänstens vägnar. Jag planerade noga in det så att jag skulle hinna med Costas och det var trots höga förväntningar riktigt bra och jag fick bara fina ”skott” serverade. Näää, det var kanske i underkant att skriva fina, det de var alla kanonbra och ett var till och med helt underbart. Perfekt! Nu fick jag inte namnen på någon av killarna men de gjorde sitt jobb och gjorde det mycket bra, de var noggranna och lät inte någon parameter vara fel, då gjordes det en ny. Helt rätt! Språkade med Costas, som jag bara varit i kontakt med per mejl och telefon tidigare, och han berättade om verksamheten och dess utveckling samt kaffelivet i Umeå. Han såg också till att jag fick med mig tre spännande påsar med nyrostat innehåll.
Tack till Costas och killarna som jobbade vid mitt besök, ni gav guldkant på min konferensresa till Umeå. Jag ser redan fram emot att åka till Umeå igen.
 

Delicerano

Delicerano, Sundsvall
Panama Esmeralda Geisha skall du testa, smått sjukt bra, får du inte tag i den kan jag skicka upp en påse, eller så kommer du på baristajam i morgon.

Tjenixen
Mvh
Johan
 

JvD

Well-known member
Syftar du på mig så har jag redan testat den, dock från förra årets skörd och rostad av J&N. Men du får gärna skicka mig en påse ;-)
 

peterparnes

Well-known member
Jag har en halv påse kvar i frysen. Jag gillade inte den. För skarp i smaken för min smak. Måste s'ga att J&Ns rostning av samma böna var godare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp