Malmö Solde

mrjohan

Well-known member
Japp, Gran Miscela är det som gäller. Ett säkert "kort".
Hyllorna var fulla med påsar när jag var där i början av veckan..
 

Lars

Well-known member
Blev en latte i morse och en enkel på lunchen och mitt intryck är att Montanon funkar bättre tillsammans med mjölk än föregående månads böna, men att Del Doge var godare som espresso. Jag kör för närvarande Montanon hemma, så nu vet jag hur den skall smaka.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Snart dags för nytt kaffe på på Solde! Montanon tycker jag har varit en trevlig bekantskap denna månad.
 

mrjohan

Well-known member
Då är frågan vad det blir kommande månad. Olika blandningar från Johan & Nyström, Estate (bl.a. Klaus Thomsens "världsmästarbönor") och Costas blandning testas av imorgon innan det blir fastställt. Blir nog en trevlig bekantskap vilket som.. :D
 

puttec

Well-known member
Jag satt o småläste lite angående Solde:s bönor och såg att du Lars skrev att de hade haft del Doge en månad!

Jag måste bara fråga om det är den bönan som är från Venedig?
Jag var i Venedig i början av Maj och köpte då en påse där som hette så och trodde då i min lilla värld att jag var ensam om att ha den i Malmö :shock: :)

Patrik
 

andcar

Well-known member
Påminner mig om att jag ska lägga ut bilderna från vår kaffeträff i Umeå också. Det är en av de saker som ligger i mitt dåliga samvete just nu... :oops:
 

andcar

Well-known member
Är det sådana saker som bara händer i metropoler som Umeå och Malmö? Göteborgarna har ju träffen på Kaffemaskinen att se fram emot.
Men hur har Stockholmarna det? :)
 

Lars

Well-known member
Nytt kaffe på Solde

Idag serverades Bella från johan & nyström (100% arabica). Provade både en enkel espresso och en cappuccino (för att se hur det smakade med mjölk). Espresson var en trevlig bekantskap. Jag skulle inte ha gissat på att det var 100% arabica om jag inte hade vetat om det. Jag har en tendens att föredra blandningar med mellan 20-30% robusta, men Bellan var inte dum. Funkade bra med mjölk också. Av någon anledning tycker jag dock inte om kaffe med mjölk just nu... Ja, ja det är säkert bara en fas...
 

zix

Well-known member
Re: Nytt kaffe på Solde

Lars sa:
Funkade bra med mjölk också. Av någon anledning tycker jag dock inte om kaffe med mjölk just nu... Ja, ja det är säkert bara en fas...
Aaahhh, en till som är på väg över till den rätta sidan. Kaffe är ju godast med kaffe!
 

Lars

Well-known member
Grejen är att jag från början aldrig drack kaffe med mjölk. Sedan blev det väl en cappuccino då och då och sedan en j-vla massa latte. Från början gillade jag inte alls kaffe med mjölk, för att sedan tycka att det var gott, till att slutligen inte vara så förtjust längre. Cirkeln är sluten!

Just nu jobbar jag på att lära mig att uppskatta espresso med socker i, men det är en annan historia...
 

zix

Well-known member
Fast en smula socker i kaffet är allt oändligt mycket bättre än mjölk. Vissa kaffesorter vinner till och med på det.

Jag ska dock erkänna att jag emellanåt faller för frestelsen att - då vi har sällskap hemma och jag ändå har gjort en massa mjölk - göra det som en kille som förr i tiden jobbade på Bar Centro brukade kalla Cubano.
Det är nog inte rätt namn på den, men iallafall är det en enkelkopp med en espresso, påfylld med mjölk upp till toppen, åså lite socker uppepå, som får sjunka ner lagom långsamt (jag gillar muscovadosocker bäst).
Att göra enbart en Cubano till sig själv skulle nog vara slöseri med mjölk (det går ju åt så lite), men gör man ändå lattes eller cappas till andra så...
 

Pat Cilio

www.sensetrade.se
Tack Johan på Solde

Tack för att du serverade en mkt god espresso (Bella) efter stängning, när en vilsen norrlänning dök upp. Det är service! :D
och tack för bönförvaringstipset.

På återseende...

Synd att vi inte har en sådan cafebar hemma i Örnsköldsvik. Men vi har ju News och Costas i Umeå ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp