Delar till manometer handtag?

Nickeh

Well-known member
Har gått i tankarna på att bygga ett eget manometer handtag för att kunna justera övertrycksventilen på min Gaggia Classic...

Mitt största problem är egentligen att hitta en vettig återförsäljare av delarna som behövs....

Någon som har koll på vart man kan hitta en vätskefylld manometer ca 7-15 bar?

Är det kanske något som välsorterade VVS butiker kan tänkas ha?

Helst så skulle jag ju vilja handla lokalt då det blir så mycket enklare och att man slipper frakten. Men jag har inte hittat något företag i umeå som har något av det jag behöver...
 

Marv

Well-known member
Kanske ett sent svar,

http://www.hydroscand.se/sweden/index.htm

Jag köpte delar till min förvärmning av vattnet av dem,
när jag var i deras butik såg jag att de hade vätskefyllda
manometrar.Såg att de finns i Umeå

Ett enklare men kanske inte så exakt sätt är att mäta hur
mycket vatten som kommer tillbaka från tryckreglerings-
ventilen när man kör med blindfiler. Utifrån detta och data
om pumpens kapacitet vid olika tryck kan man få en
uppfattning om bryggtrycket.

data om pumpen finns på


lycka till
 
Senast redigerad av en moderator:

zix

Well-known member
Borde inte jbcoffehouse kunna skrapa fram sånt här om man frågar? Portafilter med påmonterade manometrar är ju sånt som används i branschen...
 

zix

Well-known member
Nickeh sa:
Helst så skulle jag ju vilja handla lokalt då det blir så mycket enklare och att man slipper frakten. Men jag har inte hittat något företag i umeå som har något av det jag behöver...
Om du inte har hittat något redan så kanske det blir lättare att falla tillföga för nätbeställningar om du tittar på tyska espressoXXL:s sidor. (http://espressoxxl.de). Klicka dig fram den här vägen: hemsidan, grå stora bilderna: "Reinigung, Pflege & Zubehör" - "Messen + Wiegen". Du sk nu vara inne på sidan med termometrar och manometrar och vågar. Förutom de fullstora handtagen finns lite längre ner en liten manometer som du kan skruva på där portafiltret där fördelarsnabelmojen för dubbel/enkelespresso sitter.
"Kontroll-Manomter 0-16bar - mit Anschluss 3/8"
 

Marv

Well-known member
zix sa:
Om du inte har hittat något redan så kanske det blir lättare att falla tillföga för nätbeställningar om du tittar på tyska espressoXXL:s sidor. (http://espressoxxl.de). "

Har du någon erfarenhet från dem ? Jag har försökt att få kontakt med dem per mail ett antal gånger utan resultat, tycker inte det verkar vara förtroendeingivande.
 

zix

Well-known member
Marv sa:
Har du någon erfarenhet från dem ? Jag har försökt att få kontakt med dem per mail ett antal gånger utan resultat, tycker inte det verkar vara förtroendeingivande.
Näpp, ingen egen erfarenhet. Svarar de inte på mail så brukar jag också dra öronen åt mig... jbcoffeehouse då?
 

cango

Well-known member
Marv sa:
zix sa:
Om du inte har hittat något redan så kanske det blir lättare att falla tillföga för nätbeställningar om du tittar på tyska espressoXXL:s sidor. (http://espressoxxl.de). "

Har du någon erfarenhet från dem ? Jag har försökt att få kontakt med dem per mail ett antal gånger utan resultat, tycker inte det verkar vara förtroendeingivande.

jag köpte ett värmeelement till giotto från dom. Enda konstiga var att jag fick ingen tydlighet med betalningen. (kunde ha skitigt i det, utan problem, men gjorde det inte). Beställning och frakt gick bra å snabbt.

Jag skulle prova igen vid behov.
 

Marv

Well-known member
zix sa:
jag köpte ett värmeelement till giotto från dom. Enda konstiga var att jag fick ingen tydlighet med betalningen. (kunde ha skitigt i det, utan problem, men gjorde det inte). Beställning och frakt gick bra å snabbt.

Jag skulle prova igen vid behov.

OK, hur länge sedan var detta ?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
En fråga som dukit upp i mitt huvud i samband med denna tråd är huruvida dessa manometrar är användbara med såna här små maskiner pga vibrationspumparna? Har Marv nån åsikt om detta? Vib.pumpen jobbar ju bara på hårdare och hårdare ju högre motstånd, till skillnad från proffsmaskinernas cirkulationspumpar.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
ps
Nånstanns 550-580 spänn för ett handtag hos oss.
Återigen för jag inte vet andra ställen som kan fixa, på rak arm ;)
 

Marv

Well-known member
Cheffalo sa:
En fråga som dukit upp i mitt huvud i samband med denna tråd är huruvida dessa manometrar är användbara med såna här små maskiner pga vibrationspumparna? Har Marv nån åsikt om detta? Vib.pumpen jobbar ju bara på hårdare och hårdare ju högre motstånd, till skillnad från proffsmaskinernas cirkulationspumpar.

det beror förståss på vilken maskin man använder det på. Gaggia classic har en tryckregleringsventil som styr bryggtrycket genom att leda tillbaka vatten till tanken. Vet inte om enklare maskiner har detta.
Jag har gjort en uppskattning av bryggtrycket i min maskin genom att mäta flödet tillbaka till tanken när jag kör med blindfilter. Eftersom pumpen har en nästan linjärt beroende vad gäller tryck och flöde kan man enkelt se vilket tryck man har, man kan också hitta grafer på tryck/flöde på tillverkarens hemsida.

Jag har försökt att hitta någon som gjort en grundlig undersökning för att utröna hur bryggtrycket påverkar smaken på espresson. Jag har tittat ett par olika sådana försök där ett antal espresso bryggts vid olika tryck och smakats. Resultatet, förutom vanskligt höga koffeinhalter i blodet, har varit att man inte lyckats märka någon skillnad. Detta har fått mig att inse att min teknik är viktigare än att försöka hitta rätt tryck...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp