Ranciliorör på Classic, en stilla undran.

Cheffalo

Hedersmedlem
Hej, alla ni som bytt rör på era Classic. Har ni nånsin haft problem med att det nya röret har för mycket krom så det inte går in i fattningen på Classicen?
Undrar bara pga en kund jag hade idag som hade det problemet.
 

daggen

Active member
Mitt byte gick 100% smärtfritt, klart på 5 minuter. Du menar att diametern på röret är för stor så att det inte passar in på Classicens kopparrör? Det låter minst sagt otroligt att passformen skulle diffa mer än nån 10 dels millimeter från rör till rör, således borde man kunna dra slutsatsen att det är något defekt med röret/maskinen i fråga eller helt enkelt MBM (människan bakom maskinen) :twisted:

Jag har bytt rör på tre maskiner hittills...röret jag har monterat är iofs reservdel från Lollo men det är samma rör...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är exakt samma rör.
Provade på en av classicarna här i butiken och det var omöjligt där också. Någon som kromat dem för länge kanske.. :shock:
 

Molarin

Well-known member
När jag bytte på min funkade det smärtfritt. Lite trögt var det ju i kröken men jag behövde inga verktyg för att få över "muttern".
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är det att röret inte går in i mässingshylsan som sitter på kopparröret i Classicen. Jag spånar vidare med leverantörer istället, tänkte bara kolla om det "skulle vara så", så att säga.
 

daggen

Active member
Nejdå, så ska det inte vara, klart att det ska vara ett litet motstånd...men inte så att man ska behöva pressa hårt.
 

Nickeh

Well-known member
Jag hade väl lite av samma problem men det var inget som inte gick att pressa dit med lite lätt våld...
Och det håller tätt så det verkar då inte vara några problem...

För mycket krom låter som en vettig förklaring... Svårt att klaga hos leverantören om röret passar på en silvia dock =/
 

Nickeh

Well-known member
Men är det "metall mot metall" stopp eller känns det mer som att det är något mjukt som stoppar?
 

mb

Active member
Jag hade exakt det problemet när jag skulle byta till Ranciliorör på min Classic. Jag fick sandpappra röret i säkert 1 timme innan det passade. Sen råkade jag slarva bort den lilla packningen till det gamla röret, vilket medförde att de läckte ånga från rörets infästning i maskinen med risk att skålla händerna. Som tur var så hittade min kära sambo packningen på golvet. När det kom på plats löste det sig. Nästa problem var att den nya röret innebar en ny teknik för att skumma mjölken. Alla problem har dock löst sig och numera ser det ganska så stabilt ut. :D
 

mb

Active member
Fick sandpappra bort i princip all krom (1 timme som sagt...), tycker nog i slutändan ändå att det var värt det!
 

arto

Well-known member
Beställde en från dig Cheffalo för några dagar sedan.

Nu har jag skruvat dit den. Som vissa andra här har upplevt så var det trögt i början. Sandpapprade lite med metallpapper (la pappret runt röret och vevade ett tag). Efter behandlingen sitter pipan som gjutet.

Funkar bra :)
 

rainman

Active member
En stilla undran här är ju hur gamla är de Classic´s som har problemet? Är det storleken på Rancilioröret eller "hålet" i maskinen som har ändrat storlek?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Mängd krom på röret, skulle jag gissa, och samtidigt gissa att hålet på Rancilio mfl är något lite större. De är ju inte konstruerade att passa Gaggia från början.
 
Topp