daggen

daggen

Active member
Jag heter Johan och bor i Luleå. Ni tycker att kaffescenen är liten där ni sörlänningar håller till...ni skulle bara ana hur det är här uppe :(

Jag har jobbat i en V&V butik från och till i snart fyra år. Nu pluggar jag dock Ekonomi på heltid så jag står bara i butik nån gång då och då. Har sedan starten på V&V varit intresserad av Espressomaskiner (pryl/tekniknörd som man är) och haft både Jura helautomatisk och Gaggia helautomatisk. I början av året bestämde jag mig för att testa en halvautomatisk maskin och det ganska självklara valet blev för mig en Classic. Tog samtidigt hem en MDF kvarn... Det gick ganska fort att få till Ok espressos men jag var ändå inte riktigt nöjd med kvarnen för den hade alltför stora steg i malningsgrad. En Mazzer fick införskaffas. Sen kom jag på att det här med mjölk till espresso är ju faktiskt rätt najs, hmm...mer ånga tack. Dessutom fick jag aldrig till några riktigt snygga strålar med Classicen (för svag pump för 18-20g kaffe och 25-30s shots??). Därför står nu en Giotto Premium i mitt kök tillsammans med Minin.

När jag inte nördar vid maskinen så nördar jag framför stereon (jag sa ju att jag är prylnörd) eller umgås med min kära sambo och vår Rottweiler Alma. Hoppas för övrigt att vi kan hålla igång med lite fler artiklar och recensioner på detta forum. Bidrar gärna så gott jag kan till att få fart på forumet!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Gott! Lanseringen av riktigtkaffe krockar dessvärre med en massa projekt för mig så all hjälp till nya artiklar och nyheter är varmt välkommet!
 

Molarin

Well-known member
daggen sa:
Hoppas för övrigt att vi kan hålla igång med lite fler artiklar och recensioner på detta forum. Bidrar gärna så gott jag kan till att få fart på forumet!

Vi ska göra ett försök iallfall. Förhoppningsvis kan vi styra den här lilla ekan dit ni vill.
 

daggen

Active member
Jepp, jag har hela tiden sen jag reggade mig på kaffeforum förstått att du också var där :D

Men det har hänt en del sen dess kan jag säga...det hade varit kul att få snacka lite med Remheden nu när man har lite mer kött på benen 8)
 

Nickeh

Well-known member
Haha, där ser man :)
Absolut, det händer fasen mycket på kunnskaps fronten på ett halvår såhär i början. Var fasen riktigt skoj att smaka de olika podsen medans han berättade om den. Det skulle jag vilja göra om men inte med pods och med lite mera förkunskap...
 

daggen

Active member
Jo, hur kul som helst är det också! Gott dessutom :shock:
Satt och kollade lite på några filmer på nätet där Daniel gjorde cappu med latteart, helt galet hur säker han är !
 

archenti

Well-known member
"Dessutom fick jag aldrig till några riktigt snygga strålar med Classicen (för svag pump för 18-20g kaffe och 25-30s shots??). Därför står nu en Giotto Premium i mitt kök tillsammans med Minin."

Jag håller med dig, hade en La Pavoni förut men fick inte till trycket tillräckligt bra för att det skulle bli gott, sedan började den rosta efter ett år så då fick det bli en ecm giotto premium i stället.

Andreas
 

Cheffalo

Hedersmedlem
He he, jag vill minnas att jag sålde den Giotton till dig, kan det stämma? Jag jobbade då på John Wall i Stockholm. (spolformad rödblond kille. Jag, alltså *s* )
Kul att du hittat hit! :!:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp