Göteborg Bar Italia

Cheffalo

Hedersmedlem
Och jag fortsätter tjôta om Bar Italia 8)
Bästa stället, och strategiskt mitt emellan min bostad och jobbet :lol:

[kaffet är från Amadi & Sambucco Caffè, Venedig. Hemligt recept men helt klart en hel del robusta]
 

Medlem

New member
Cheffalo sa:
Och jag fortsätter tjôta om Bar Italia 8)
Bästa stället, och strategiskt mitt emellan min bostad och jobbet :lol:

Får väl prova nån dag. Var du jobbar vet vi men var bor du? Eller kan vi få adressen till Bar Italia, istället? ;)
 

Kaiser

Well-known member
Förra veckan hade jag blandat ihop Prinsgatan med Paradisgatan, men nu hittade jag rätt.
Har mer hjärta än Bar Centro, men lite missnöjd med espresson. Måste tillbaka för att se om det bara vara en tillfällighet. Annars bådar detta mycket gott.
 

Large

Well-known member
Är där minst en gång i veckan och tar en efterlunchenkopp. Mycket trevlig miljö och personal och förutom kaffe och dom fina paninimackorna finns det diverse italienskt smågodis att köpa. Tex Pocket Coffe är ju bra att ta ha om man råkar befinna sig i ocivliserade bygder.
De säljer även kaffebönor och deras eget huskaffe kan köpas i lösvikt.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Å så härlig förmiddag jag och tjejen hade på stolar utanför Bar Italia idag! Varsin mycket tjusig cappuccino scuro och liten mandelkaka från Ligurien :p
Köpte med lite bönor. Kommer från Amadi & Sambucco Caffè, Venedig.
Hemligt recept..
 

Large

Well-known member
Trevligt !
Har fått för mig att kaffet innehåller en hel del robusta men det smakar riktigt bra iaf. Skall köpa på mig ett par hekto och se om jag klarar av att pressa ut något av liknande kvalitet ur Silvian. :eek:
 

zix

Well-known member
Nu har jag också varit på Bar Italia. Fick äntligen möjlighet att lura mig dit tillsammans med en polare. Både han och jag var helt höga efteråt - inte bara p.g.a. kaffet faktiskt. Vilket juste ställe! Tommy och hans kompanjon har allt fått till det väldigt fint där. Väldigt snygga barstolar och mycket lyckad inredning i övrigt - och gott kaffe sa vi va, och outstanding service/vänlighet. Mycket, mycket bra!

Robusta kan vara gott i kaffe!
 

zix

Well-known member
Cheffalo sa:
Hm, hade du en grönaktig kanske kortärmad skjorta och en kamera hängande över bröstet? 8)
Ungefär nåt sånt ja! Fast jag brukar hänga kameran över axeln i normala fall, men vi var väl fulla. Av lycka alltså. Köpte på mig två kilo kaffe också, så om den killen du såg gjorde det så såg du mig.
Men nu har du ju identifierat mig IRL, så svaret lär la vara onödigt...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jo, vid det här laget 8) Passerade dig på gatan och ett ljus gick upp för mig, då jag kände igen dig. Bara så.
 

wesaft

Well-known member
Nu har jag äntligen varit där, nej det levde inte upp till mina skyhöga förväntningar. Kom faktiskt inte ens i närheten.

Jag hade säkert otur och fick ett måndagsexemplar ;)
Det smakade inte äckligt på något sätt.
Måste säga att den var ok trots allt, men inte mer.

Lite crema, förvånandsvärt lite, klart det kan smaka gott ändå.
Sen en ganska stor blond blaffa på creman, kan inte varit någon jämn fin extraktion...
Får själv ofta blont åt slutet så jag ska inte vara sådan, men det är jag idag.

Smakade också tunt, ingen full smak alls, saknade något, sen även om jag inte är så bra på att beskriva de olika tonerna så kunde jag inte känna något spänannde. Chokladtonerna eller eftersmaken som nämns i recensioenn hittade jag inte alls.

Borde nog bett att få en ny, men jag ska inte totalsåga, den var inte kass.
Jag ska ge det en ny chans någon annan dag långt framöver.

Besviken.
 

Large

Well-known member
Lite crema, förvånandsvärt lite
:!: :!: :!: :?: :shock: Man brukar få skyffla undan crema för att öht hitta en gnutta kaffe längst ner i botten på koppen...
Sen en ganska stor blond blaffa på creman
:shock: :shock: Det enda blonda i samband med BI:s kaffe brukar vara jag själv :) Tittar oftast avundsjukt på den jämnbruna creman som hänger som spindelväv i koppen innan jag med en suck inmundigar kaffet och låter det fara över smaklökana. Skall väl sägas att jag inte är en robustafan men tycker ändå att kaffet smakar mycket gott.

Jag kommer säkert att ta en kopp på BI under veckan. Rapporterar om ovanstående avvikelse kvarstår annars får vi nog anse att det var ett olycksfall i arbetet. Det kanske är PRAO-vecka den här veckan ? :roll: 8) ;)
 

Large

Well-known member
Var äntligen inne på BI idag och tog en enkel efter maten. Den smakade mycket bra, kanske den bästa jag druckit där någonsin. Inga blondningstendenser, creman var jämnbrun, riklig och fin. Kollegan tog en dubbel och den höll samma klass.
Enda smolket i espressokoppen var att uteserveringen var fullknökad så vi var tvungna att sitta inomhus men det var iaf gott om plats :)
 

LL

Well-known member
Snubblade förbi Bar Italia för en vecka sedan...såg fram emot en gokaffe.
Men....äsch vad besviken jag blev, obefintlig fyllighet och högst flyktig eftersmak. Och längst ner i koppen simmade grova kaffekorn...

näpp,,besviken var ordet sa Bull,
Besviken sa Bill.

men jag ger det några chanser till..
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp