Molarin

Molarin

Well-known member
Hej hej!
Jag har aldrig varit en kaffedrickare men eftersom jag är prylgalen och har lätt för att "nörda ner mig" i specifika ämnen så bestämde jag mig en dag hösten 2005 för att prova espresso-världen. Att frugan gillade latte var också en bidragande orsak.

Efter att ha plöjt igenom diverse sajter och forum på internet begav jag mig till en hem-mässa, gick till den italienska Delibutikens monter och beställde en Gaggia Classic. Då hade jag aldrig druckit en espresso.

Efter det obligatoriska nybörjarkrånglet (det var inte så lätt i praktiken som i teorin) så fick jag fram riktigt goda shots. Frugan gick över till cappuccino och jag insåg att en kvarn måste jag nog ha! Nu hade jag hittat kaffeforum.se så vad passade bättre än ett besök hos cheffalo? Besöket resulterade i en Minimoka M-205 och shotsen blev ännu godare!

Nu har jag kommit till den insikten att 1 kilos påsar med Mauro DeLuxe räcker i 2 månader. Tyvärr sjunker kvalitén drastiskt efter 4-5 veckor så antingen måste jag dricka mer eller köpa mindre påsar...

Är det nåt mer ni vill veta? Kör Fiat men älskar Saab. Mac-nörd. Nikon-freak. Och så jobbar jag med skyltar och utskrifter men drömmer om ett Café men får nöja mig med detta forum så länge.
 

daggen

Active member
Ojdå, två månader en påse mauro!! för mig räcker den max en vecka, undra om det är därför jag är konstant skakis :roll:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag och tjejen gör av med ett kilo på ca två veckor. Hemma blir det i regel bara en kopp om dagen för mig, resten blir på jobbet..
 

Molarin

Well-known member
Cheffalo sa:
Jag och tjejen gör av med ett kilo på ca två veckor. Hemma blir det i regel bara en kopp om dagen för mig, resten blir på jobbet..

Hur f*n kan en kopp om dagen bli två kilo bönor per månad? Överdosering?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Var det där ämnat till mig, vonthor? :twisted:
Molarin, min sambo dricker kaffe även när hon kommer hem, vilket jag inte kan för då somnar jag inte. Och sen har vi ju de lediga dagarna.. DÅ går det åt en del ;)
 

Molarin

Well-known member
Nu har herr Molarin varit och hämtat nya B.F.C Junior Plus Levetta.

Vad stor den är! :) Undrar när uppgraderingsdjävulen kommer nästa gång? Blir nog på kvarnsidan då...
 

mag

Well-known member
Grattis! Man känner sig alltid lite nervös men sjukt nöjd när man uppgraderat! Men tyvärr är det väl som du säger, uppgraderingsfebern kan man bara stilla, aldrig helt bli av med ;) Kan inte låta bli att tycka att det finns många schyssta kvarnar... kanske en mini model A?
 

Bjarne

Well-known member
Grattis sheriffen! Håller med dig om det du köpte - krom, krom, krom!

Funderar själv på en Vetrano nån gång i år, men än så länge är Silvian min vän i köket ;)
 
S

Slane

Guest
Går själv i uppgraderings tankar. BFC är ju mycket trevliga.
Hur tänkte du när du valde? Eller fick du ett pris av Cheffalo du inte kunde motstå? :)
 

Molarin

Well-known member
Nä, cheffalo är sniken profitör ut i fingerspetsarna! ;) Fick nys på en begagnad maskin som stod nästan alldeles oanvänd på en kaffefirma i Göteborg.


Tillägg: Det där första lät mer än lovigt elakt... Hehe... :D
 

treefinger

Well-known member
Molarin, kan du inte skriva lite i mjukvaruforumet angående Estate Coffee-bönorna. Hade varit roligt att höra vad du tycker om dem
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp