Barista mjölk: svensk uppfinning?

Neroamaro

Member
Jag har länge varit lite fördomsfull mot barista mjölk. Det är trots allt mjölk med tillsatser fastän naturliga..(mjölkproteiner) Men visst blir cappuccinon lite crämigare och fylligare trots mindre fett. Men.. är det rimligt att den ska kosta 40 % mer än standard mjölk? Kan det vara en Arla trend knep? Testar den under några veckor och ser om gästerna ger nåt bättre feedback.
 

Nickeh

Well-known member
Har alltid haft svårt för så hårt pastöriserad mjölk. Tycker att det påverkar smaken, men visst får man lite bättre skum om man har en lite mesigare maskin. Har man en maskin med ordentligt blås tycker jag att skillnaden är ganska liten.

Tycker verkligen inte att det är värt 40% prisskillnad men det var kul att testa när den kom och den är som sagt lättare att använda om man har en klen maskin....
 

MaZ

Well-known member
Jag som inte dricker mjölk som en di-kalv uppskattar att den håller sig lite längre. :)
 

martink78

Well-known member
fast baristamjölken är väl inte speciellt hårt pastöriserad? Åtminstånde inte lika hårt som uth mjölk.. ?
 

theseal

Kaffeterroristen
ne, men den är mer pastöriserad än vanlig svensk hederlig lågpastöriserad mjölk.
Den tyska uth skiten på Lidel smakar peck.

Så den ligger väl mittemellan, typ.
 

HE

Well-known member
Jag tänker att man ska köra hardcore och då är det väl originalet som gäller? Röd mjölk eller grön mjölk?
Detta har kanske inte med tråden att göra men det är en anledning till att jag inte använder baristamjölk.
 

HE

Well-known member
Fast när jag tänker efter så blev vi ju bjudna på 4% mjölk av J&N på koppningskvällen här om veckan. Den mjölken kom på påse. Kanske ännu mer original:huh:

Martink78 du får hjälpa mig här, vad var det för mjölk?
 

Agathorn

Well-known member
Jag som inte dricker mjölk som en di-kalv uppskattar att den håller sig lite längre. :)

Hehe fast när baristamjölken väl är öppnad tror jag bara den håller sig i 3 dagar, vill jag minnas.

Jag köpte en gammaldags mjölk igår, opastöriserad, som skall hålla sig 6 dagar efter öppnandet. Däremot blev skummet extremt okrämigt, eller hur man ska uttrycka sig. Väldigt lätt som diskmedelskum. Väldigt märkligt och inte alls gott. Jag får prova igen i kväll. Har ju cirka 8,5 dl kvar :)
 

martink78

Well-known member
Hehe fast när baristamjölken väl är öppnad tror jag bara den håller sig i 3 dagar, vill jag minnas.

Jag köpte en gammaldags mjölk igår, opastöriserad, som skall hålla sig 6 dagar efter öppnandet. Däremot blev skummet extremt okrämigt, eller hur man ska uttrycka sig. Väldigt lätt som diskmedelskum. Väldigt märkligt och inte alls gott. Jag får prova igen i kväll. Har ju cirka 8,5 dl kvar :)

All mjölk måste pastöriseras, annars säljs den olagligt (det var ju en bonde som sålde det som kattmjölk för några år sedan). Däremot kanske den inte är homogeniserad, då måste den blandas om ordentligt annars blir det klumpar av grädden (men det skummningen fixar.. ?)
 

martink78

Well-known member
Är det nån som prövat att skumma ohomogeniserad mjölk? Jag brukar köpa sådan att göra mozzarella av men har aldrig prövat att skumma den, får testa det nästa gång..
 

martink78

Well-known member
Jo, det är ju sant, jag hände mest vid provrostarna, men nån som provade järnamjölken kanske kan rapportera hur det gick.. ?

Sedan misstänker jag iofs att järnamjölken säkert är ännu dyrare än barista-diton.. Om man nu är priskänslig.
 

JKolmo

Well-known member
Jag tycker att ohomogeniserad "gammaldags mjölk" blir bättre än röd mjölk. Baristamjölk smakar välling.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Også i Norge har det største meieriet forsøkt seg med en "Baristamelk". Jeg kjenner ikke til annen foskjell enn at den er superpastorisert, og derved kan lagres i romtemperatur i meget lang tid. Prosessen gjør den søtere og litt anderledes i smaken. Jeg liker den ikke, og jeg kjenner heller ikke til noen som bruker den ...
 

MaZ

Well-known member
Jag tänker att man ska köra hardcore och då är det väl originalet som gäller? Röd mjölk eller grön mjölk?
Detta har kanske inte med tråden att göra men det är en anledning till att jag inte använder baristamjölk.

Hardcore? Jag trodde det var resultatet i koppen som var viktigt?
 

martink78

Well-known member
Om HE verkligen vill köra back-to-basic så kan jag säga till när Alfa Laval rastar sina kossor, de kan säker tänka sig att bjuda på mjölk till en cappu eller två.. så kan du berätta hur det är att skumma spenvarm mjölk.. Mer hardcore än så är det svårt att bli, om man inte själv är kossa! :D
 

rscholz

Member
Använder bara gammaldags mjölk, funkar bäst för mig. Har dock märkt att en del av fettet sätter sig som smör i ovansidan av förpackningen, vilket kan göra mjölken blir ganska tunn några dagar efter öppnandet.
 

HE

Well-known member
Hardcore och hardcore, jag och min latte/cappuhistoria går ju inte så långt tillbaka och därmed tänker jag att standard mjölk är vad baristan använder.
Är det det som är back to basic, eller använde den förste baristan spenvarm mjölk? I så fall får jag tänka om eller förnya mig och köra standardmjölk.;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp