Att starta en kommersiell verksamhet

Coraxos

Well-known member
Att starta ett rosteri

Av någon anledning när jag en dröm om att starta ett mikrorosteri. Har däremot insett att jag helt enkelt vill lära mig betydligt mer om både kaffe och rostningsprocessen först. Planen blir sedan att gå ner i arbetstid men aldrig bli ekonomiskt beroende av affärsverksamheten, önskar hålla det på en skala så att det enbart sätter guldkant på tillvaron. Rosta en gång i veckan, och sälja till kollegor, vänner, och vänners vänner.

Vad har ni själva för tankar och erfarenheter av att komma igång och upprätthålla en verksamhet.

Denna video med råd från Mill City Roasters gillar jag.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jag tänker att det är ganska svårt att konkurrera med de stora aktörerna som har fördelar med alla omkostnader, det man kan tävla med är färskhet men att det är en balansgång då att inte rosta för mycket men ändå kunna möta efterfrågan när/om den finns. Det värsta som finns är kaffe som blir gammalt :eek:hmy:

När jag har skissat på det har jag snarare tänkt på det som en (i bästa fall) betald hobby där första steget är att försöka tjäna ihop till investeringen.

Glöm inte all logistik och tid kring förpackning och att få ut kaffet till kunder, samt tid/kostnad för provrostning - man kan gå igenom mycket kaffe bara för att hitta rätt.
 

Coraxos

Well-known member
Jag skulle själv satsa på en enkel kafferost med enbart en termometer som hjälp, och sedan förlita mig på näsa och ögon för att bedöma rostgrad. Jag skulle sedan marknadsföra det som 'rostat med känsla', och förklara att ingen rost är den andra lik.
 
Topp