Kaffekvarn i 2000-kronorsklassen?

andreaslundin

New member
Hej,

Jätteglad att jag hittat det här forumet, och har hängt här ett litet tag och läst, men nu har jag till slut reggat mig och har en fråga.

Jag dricker oftast aeropress, V60 eller moka och har länge haft en Wilfa WSCG2, som räckt bra för mig. Tyvärr skar den ihop för ett tag sedan, och jag har kört färdigmalet sen dess.

Men nu tänkte jag ta tag i det igen och skulle gärna ha en kaffekvarn som ger mig möjlighet att även mala espresso (vilket jag förstått att WSCG2 inte håller för). Jag har ingen espressomaskin än, men nu när jag jobbar hemifrån har jag börjat fundera på en instegsmodell (typ en Gaggia Classic) och vill inte behöva byta kvarn igen då.

Nu på Black Friday är det rea på Sage Appliances Dose Control Pro BCG600, och jag funderar på om den är ett OK val?

Vad finns det annars för kvarnar i typ 2000-kronorsklassen? 2000 är ingen hård gräns, men typ där jag tänkte mig. Men jag är öppen för att ändra mig.

/Andreas
 

Jonken

Well-known member
Säkert okej, marginell uppgradering över wilfan för brygg men med inställning som fungerar till espresso. https://www.amazon.se/Graef-CM702EU-Manuellt-Kaffekvarn-Svart/dp/B00EO26GGC/ är i stort sett samma kvarn utan timer - två för samma pris som en, så slipper du det relativt stora bekymret att växla mellan grov- och finmalet.

Ett annat bra alternativ är en handkvarn som https://www.kinugrinders.com/index.php?page=m_home_page.public.show_product&Id_Product=24 - ger mycket bättre resultat och har inte samma problem med gammalt kaffe som är kvar när man ändrar inställning.
 

svartvest

Well-known member
Välkommen till forumet!!
Har varit med om att wilfa kvarnarna lägger av, var till en som ville jag skulle titta på kvarnen och jag upptäckte att säkringen löst ut.. kolla det..sedan kan du aldrig ha för många kvarnar (6 st just nu) så än en gång välkommen ner i kaffeträsket...
 

trisse

Well-known member
Wilfa uniform finns väl på rea på Elgiganten fortfarande? 2000 prick

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
För stora steg på Uniform för att vara vettig till espresso i min erfarenhet, även om de andra kvarnarna inte är milsvida bättre på det området heller - med undantag för Kinu som är steglös.

(möjligt att jag mest är bitter för att min Uniform gick sönder :blush:)
 

trisse

Well-known member
Åh missade det, läste bara v60 och aeropress. Den ska ju fungera till espresso men inte vara så rolig att använda till det.


Isåfall hade jag tittat på blocket.


Lite offtopic men var du nöjd med din uniform annars Jonken? Är lite sugen på att byta ut min gamla wilfa bryggkvarn till en sån.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Lite offtopic men var du nöjd med din uniform annars Jonken? Är lite sugen på att byta ut min gamla wilfa bryggkvarn till en sån.

Jag ville tycka om den. Relativt tyst, fungerar bra att enkeldosera och automatisk avstängning. Absolut ett steg upp från den gamla wilfan, men tyckte ändå att malkvalitet lämnade lite att önska. Sen är den kanske billig i jämförelse med annat men dyr för något som känns som slit och släng.
 

MBy

Member
Säkert okej, marginell uppgradering över wilfan för brygg men med inställning som fungerar till espresso. https://www.amazon.se/Graef-CM702EU-Manuellt-Kaffekvarn-Svart/dp/B00EO26GGC/ är i stort sett samma kvarn utan timer - två för samma pris som en, så slipper du det relativt stora bekymret att växla mellan grov- och finmalet.

Ett annat bra alternativ är en handkvarn som https://www.kinugrinders.com/index.php?page=m_home_page.public.show_product&Id_Product=24 - ger mycket bättre resultat och har inte samma problem med gammalt kaffe som är kvar när man ändrar inställning.

Är du säker på att det är samma malverk i Graef och Sage? Jag har försökt hitta information om det, det enda jag hittar är att sage är 40mm skivor och att det är 60 inställningar+10 finjusteringar av skivorna. Medan Graef verkar ha 40 inställningar+5 justeringar av skivorna. Hittar ingen uppgift om diameter på Graefs malskivor. Sage verkar få jättebra recensioner på en del ställen, men inte alls bra på andra
 

Jonken

Well-known member
Hoppsan! Tack, nej det stämmer ju inte. Jag har utgått från det eftersom det finns så många kopior av Graef, klämt och kikat lite snabbt på den i butik men tydligen inte tillräckligt noga.

Det verkar faktiskt vara samma sorts malverk som de gamla wilforna använder i Sage/Brevilles kvarnar och att det är fler märken som använder det. Precis som du skriver är det ganska svårt att hitta bra information om malverken för det mesta och de mäts på olika sätt (ofta utsidan för att den är större, även om det blir väldigt missvisande..)

Graef å andra sidan ser ut att använda det bland andra Timemore använde i första generationerna av sina kvarnar. Den långsamma hastigheten och bättre fixeringen på handkvarnen är det som gör skillnaden här.

Helt säker på att de inte har modifierat malverken en aning kan man inte vara. Timemore har t.ex. nyligen börjat med "spike to cut" på alla deras nya och fräst bort delar av bönbrytaren.

Får en att undra om det kanske går att modifiera en Wilfa WSCG/CGR/CGWS till att bli mer eller mindre en Smart Grinder Pro utan den "smarta" biten. Vet att det finns en tråd på forumet om någon som skar loss stoppen som hindrar kvarnen att mala tillräckligt fint.

Oavsett är det den absoluta budgetklassen bland elektriska kaffekvarnar som trots allt är värda namnet i min åsikt. Fina recensioner på Sage lär vara i jämförelse med kvarnar som helt enkelt inte håller måttet - typ Krups GVX (som trots det ändå fått bra omdöme i jämförelse med knivkvarn..)

Jag är kanske lite för fascinerad av kvarnar men det tål att upprepas att de har stor effekt på slutresultatet. Både Wilfa och Graef fungerar men i längden är det en bra investering att satsa på något bättre - speciellt om man köper bönor för flera hundra kronor kilot lönar det sig att lägga extra om man kan :coffee:
 

Krevad

New member
Hej!

Detta är mitt första inlägg här på forumet, även om jag har följt diskussionerna ett litet längre tag. I en tråd med Wilfa-kvarnar tänkte jag nämna något jag inte sett tidigare och som var en positiv överraskning för mig som blev Wilfa Uniform-ägare för en månad sedan.

Från 1 september 2020 är garantitiden på alla Wilfa-prylar 5 år, vilket får betraktas som generöst i hushållsapparatbranschen.

https://www.wilfa.se/garanti/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Topp