Silvia Mod tråden

Lucifer

Well-known member
Hej jag skaffade mig nyligen en Rancilio Silvia, och en Rocky kvarn.

Började modda dag två, kvarnens skivor skrapade ihop redan på steg 7, med lite teflontejp så mal den stabilt ned till steg 1, Den moddningen rekomenderas varmt.

Har tempsurfat lite och är förvånad över hur stor skillnad det gör, och än mer förvånad är jag att en maskin för 5k inte har en bättre styrning min gamla exido hade ju för tusan bättre temperaturstabilitet "I Standbyläge" bryggningen orkade den naturligtvis inte alls med så det blev skit ändå ;). och PID kitten kostar ju en förmögenhet när de är anpassade till silvia, funderar på en enkel för bara bryggtempen som jag gömmer bak maskinen i en låda så ja slipper se den. en sådan här kanske som budgetalternativ $21. någon mer i sthlm som vill sambeställa?
http://www.dhgate.com/xmt7100-small...oller/p-ff8080812f2de347012f33d7d0f31d0c.html

Sen den fantastiska skruven under silen som punkterar mina puckar spelar det någon roll, har sett att det finns ett kitt med försänkt skruv, varför har inte Rancilio gjort en sådan själva, någon som provat den?
http://www.bonanza.com/listings/Rancilio-Silvia-Flat-shower-screen-kit/24201603

Sen led belysning tre dioder för $20, tar mig för pannan.

Det kanske låter lite tjurigt och jag förstår att saker inte kan va gratis, jag är dessutom väldigt nöjd med min silvia V3, men perfekt är bättre.
Det skulle va skoj att höra vad ni andra har gjort med era maskiner.
 

jesperC

Active member
Har själv gått och funderat på att fixa till Silvian lite men har inte gjort slag i saken. Det som har högst prio är såklart temperaturregleringen. Men annat smått och gott är ju också intressant. Typ: bryggtrycksmätare, temperaturmätare, isolering av kokare, få bort den utstickande skruven...


...
någon mer i sthlm som vill sambeställa?
...
Har du koll på inkopplingen? Gissar att det behövs ett relä och kanske lite annat för att få till det.


...
Sen den fantastiska skruven...
Har du möjlighet att borra ur en försänkning i plattan så bör det inte vara något problem att hitta en passande skruv.
 

PF013

Well-known member
Lite av mina gamla Silvia-mod-trådar:

Försänkt spridarskruv Tyvärr utan bilder, då de försvann i någon forumuppgradering.

Bryggtrycksjustering

Fast avlopp

Nakensvarvning av PF

Sen har jag installerat en PID också, men det hade jag tydligen inte skrivit nån tråd om. Det är i alla fall en SYL-1512A från Auber Instruments. Fungerar utmärkt, men där jag installerat den (i fronten) så verkar den bara hålla runt två år på grund av värmen. Förutom PID-kontrollern behöver man ett SSR (i stället för ett relä, som snabbt skulle gå sönder av att slå av och på varannan sekund, om man inte blir tokig av klickandet innan dess).
 

Lucifer

Well-known member
Det är riktigt att det behövs ett relä på just den styrningen, Det i sig är egentligen inga problem men jag tror jag kan hitta någon styrning som klarar 10A bara för att slippa det extra mecket.
Temperatursensorn har jag sett finns i lite olika utförande det vanligaste är en probe, men betydligt smidigare är att hitta en med ringkabelsko för att klämma fast under lämplig skruv eller bult på kokaren, eventuellt försöka byta ut den befintliga sensorn för kokaren.

inkopplingen är inga stora problem, det är en digital termostat två trådar för strömmatning två för mätning och två för styrning av kokaren. sen får man paralellkopla så ångknappen tar över precis som det funkar idag.

Det är väl silen det är problem med, den trasas väl sönder om det ska försöka försänkas, skruvar finns det ju gott om.

--------------------


Har själv gått och funderat på att fixa till Silvian lite men har inte gjort slag i saken. Det som har högst prio är såklart temperaturregleringen. Men annat smått och gott är ju också intressant. Typ: bryggtrycksmätare, temperaturmätare, isolering av kokare, få bort den utstickande skruven...



Har du koll på inkopplingen? Gissar att det behövs ett relä och kanske lite annat för att få till det.



Har du möjlighet att borra ur en försänkning i plattan så bör det inte vara något problem att hitta en passande skruv.
 

Lucifer

Well-known member
tack det är ju en mod jag måste göra rätt så enkelt i så fall, det blir de första ja ska ge mig på när ja börjar jobba nästa vecka igen. 'hur läste någonstans att man skulle byta sil vart annat år, det är väl inget som direkt slits på den, hur gör ni andra?`

Kanske är det därför mina puckat ser ut som ett månlandskap efter att jag gjort en kaffe, det brukar bli en del kaffe som går upp lite på sidorna av filter och det är inte hål men inte speciellt jämn yta uppe på pucken.
Märkligt nog smakar kaffet prima för, för det mesta. Blir en espresso misslyckad är den ju odrickbar, har jag märkt när jag slarvt med malningsgraden tampning och bryggtid. fascinerande att det kan göra sådan skillnad.
 

kafferookie

Well-known member
Jag hade gärna haft en temeraturmätare. Men för en som inte kan något alls om sånt hur bär man sig åt. Finns det redan uttag i maskinen för att bara sätta dit en display som visar tempen eller hur funkar det?
 

Lucifer

Well-known member
Semestern avklarad,
Har hunnit med en mindre modning med försänkt skruv i spridarfiltret, gick snabbt och enkelt, tyckte inte det var så hårt stål och resultatet blev över förväntan så den rekomenderar jag alla.

skruv.jpg

Jag lyckades också beställa ett naket portafilter från italien, den hittills bästa moddningen, inte för att kvaliteten på skotten blivit så mycket bättre utan för att jag slipper ytspänningen och droppet som blev med orginalfiltret när jag skulle slå ut pucken i knockboxen.


Så till den stora moddningen alla är nyfikna på PID!

Denna kostar en förmögenhet och byte av maskin istället för moddning är väldigt lockande.
Billigaste PID kittet från http://www.auberins.com går på $151.00 plus frakt och tull.

Det vill jag naturligtvis inte betala eftersom jag nästan är smålänning och för att få ned kostnaden ytterligare tänkte jag dra med någon annan i fördärvet.

Här är mitt föslag

PID $27
http://www.aliexpress.com/product-f...mperature-controller-XMT7100-wholesalers.html


Solid State Relay $7.65
http://www.dhgate.com/f551-ssr-25-d...utput/p-ff80808135ec7639013600195c72141a.html


Tempsensor $23
Thermostat Style RTD Sensor
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=211

Totalt: 57.65

Ungefär 375 kr för ett pidkit iof utan låda men rätt ok pris.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp