Rosta i kastrull

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jag har rostat i ugn av och till under ett par år med blandat resultat. I går provade jag att rosta i kastrull. Min fundering är att det går att få en helt annan rotation på bönorna, samt att locket stänger in värmen! Sagt och gjort! Jag droppade in 150g av en arabica från Brasilien när jag nått 180 grader C, och swishade runt bönorna hela tiden! Iom att jag är kock så kan man tekniken med att swisha!☺ efter 5 minuter höjde jag upp tempen till 230 grader C (svårt med temp i kastrull) efter ca 8-9 minuter inträdde first crack och jag rostade väll ca 1-2 min längre innan kylning! Bönorna såg väldigt jämna ut i färgen och jag kunde inte låta bli att provsmaka idag! Körde en variant av clever dripper som jag körde i särbons igenkalkade bryggare med drippstopp! Jag blev mycket positivt överraskad! Det smakade fantastiskt bra!! Så detta sätt ska jag köra på tills jag köper en riktig rost!!
 

zix

Well-known member
Kul att du har upptäckt grytrostning! Det finns dom som tycker att det är den bästa rostningsmetoden som finns, så vem vet, kanske fastnar du för det och vill aldrig använda nåt annat sen :)
Du kanske redan har sett det, men det finns en liten trevlig typ av popcorngryta med inbyggd vev, ”Whirley-pop”, som ska vara bra för kafferostning. En aluminiumgryta, så funkar inte på induktion då, men allt annat. Finns skrivet om whirley-pop-rostning i Kenneth Davids ”Home coffee roasting”, det var där jag läste om det första gången, men då fanns det inte i närheten av lika mycket info på nätet om det som det gör nu. Whirley-Pop finns på både eBay och Amazon, en femhundring bör räcka för att få hem den.
Här är en länk med info om whirley-pop-rostning som säkert kan vara läsvärd även om du inte har grytan:
https://thecaptainscoffee.com/pages/how-to-roast-coffee-with-a-whirley-pop
 

Jonken

Well-known member
Imponerande att lyckas bra på spisen. Jag har bara testat några gånger, men då i gjutjärnspanna med stekspade. Sist testade jag med en skvätt olja som man gör i Vietnam i hopp om att det skulle jämna ut lite.. blev lika brända kanter som vanligt. Svårt att hitta lagom temperatur, men med övning kanske.

Ugn tycker jag är lätt i jämförelse, plats för mycket bönor och temperaturen är inget problem så länge man inte vill sänka. Blir inte jämnt men det brukar smaka bra ändå och man slipper bränna vid :) svårt att satsa på någon slags profil bara.

Whirley Pops finns i Sverige också: https://shop.humle.se/kaffe/kafferostning/ dyrare men jämnar kanske ut sig med frakt/tull
 

zix

Well-known member
Bra tips, Jonken! Tror jag beställer en rostfri därifrån själv... har länge tänkt testa, och Humle har ju annat kul också :)
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jag beställde faktiskt den rostfria whirley pop! Den lär väll hålla i evighet om man är rädd om den! Vill se om jag kan hitta skillnader mot att rosta i kastrull! Sen verkar det vara enklare att höra bönorna och öppna locket än min tunga kastrull jag måste skaka hela tiden å dra fram å tillbaka på plattan vilket sliter både på mog, spisen och kastrullen!
 

Jacob

Well-known member
Det var intressant! Var på Husqvarna fabriksmuseum och såg föregångaren, en kaffebrännare i gjutjärn med vev i locket. Kanske går att ropa hem på nån auktion :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Topp