WSCG-2 malningsgrad bryggkaffe?

rovbin

Well-known member
Hej.
är det bara jag som tycker att det blir väldigt grovt malet om man maler bönerna på WSCG-2 med inställningen "Filter"? Ska det vara så eller börjar min kvarn gå sönder? :)

Men det är tänkt att bryggkaffe ska köras med "filter" malningsgrad? Förlåt för nybörjarfråga.
 

Jonken

Well-known member
Var ett tag sedan jag använde den nu men någonstans mellan A och P i "aeropress" för V60-filter har jag för mig.
 

edtbjon

Well-known member
Den tidigare modellen hade bara prickar och ingen text. Det var ju bättre, eftersom texten verkar ha hamnat lite fel enligt de flesta inlägg eller de som jag pratat med.
... och Ja. Jag kör filterkaffe (Hario V60) någonstans runt ”Aeropress”-läget.
 

Jonken

Well-known member
Elbrygg och chemex är exempel på filterkaffe där man brukar använda grövre malning, men det är nog egentligen Wilfa som har märkt lite konstigt som edtbjon säger.
 

Brunabönor

Well-known member
Jag har denna kvarn hemma samt på mitt kontor på jobbet och jag tillämpar hario metoden. Jag har malt på filter/+1 en längre tid. Sedan fick jag för mig att köpa en kruve från baristashoppen. Det skakade om min värld och fick mig att ifrågasätta om jag drack "rätt". Jag hade investerat i en påse 500 gram hela bönor av ica´s eco kaffe för att vaska då jag förstod att jag skulle få laborera en del. Jag malde 10 gram åt gången och bytte filter i kruven flera ggr.
Det här är ju banne mig en hel jävla vetenskap. Men efter att ha de "rätta" filtren i kruven så kom jag fram till att minst fines och boulders fick jag när kvarnen är inställd på Aeropress + 3 steg.

Kan ju säga det att när jag filtrerade på min gamla inställning så blev jag häpen hur grovt det vart, även om jag misstänkt detta då man ser att det är en del "sten" i det färdigmalda. Men samtidigt så har jag hellre underbryggt än överbryggt. Känns som man laborerar för mycket, men jag har blivit såpass nyfiken och nördig så det finns alltid något nytt som dyker upp.
 

Brunabönor

Well-known member
Ja precis, räknat från markeringen så 3 steg ytterligare.

Ser nu på mina anteckningar. Jag valde att till slut använda filter 400 - 900 i kruven istället för 400 - 800 som ska vara "rätt" då jag hellre släpper igenom något större för min personliga malning. Men så här blev utfallet på 10 gram som jag malde på olika inställningar. Att det inte är exakt 10 gram beror ju så klart på lite svinn under processen.
Den första siffran är fines, mellersta är "rätt" och sista värdet är boulders.

Aeropress (på strecket), 0.92 gr - 5.24 gr - 2.83 gr
Aeropress +1.................0.89 gr - 6.82 gr - 2.22 gr
Aeropress +2.................0.70 gr - 7.23 gr - 1.98 gr
Aeropress +3.................1.02 gr - 7.49 gr - 1.49 gr
 

Brunabönor

Well-known member
kvarn.jpg

"Strecket" och utgångspunkt, därefter stegvis +1, +2, +3.

Det kanske varierar en del mellan olika kvarnar?

Kommer köpa mig en ny kvar framöver, men svårt veta vilken som är jämnast för en billig peng upp mot 2-3000 kr.

Någon som vet hur den uppgraderade versionen skiljer sig?
 
Senast ändrad:

UbbeK

Well-known member
WSCG-2 mot CGWS-130B. Det som skiljer är en annan motor de har gått ned med 30W från 160W till 130W.
I övrigt samma kvarn fast svart. Även ett nytt verktyg till svarta bönbehållarlocket.
Locket har minskat något i dia så det är lite svarare att få tag i locket än tidigare version.

Tim Wendelboe teasar lite om en ny kvarn från Wilfa med flata malskivor på dia 58mm.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Lite kreativ marknadsföring - sänk effekten, ändra färgen och namnet och höj priset med 50% :nowink:
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp