Izzo Alex Duetto

svartvest

Well-known member
Jag kan inte just nu komma på något direkt, det man kan lägga på minus sidan är inte isolerad kokare och fula fötter. Men vem är perfekt...väldigt nöjd med kvaliten på maskinen.
 

Ante

Well-known member
Kan någon vänlig Duetto-ägare säga vad det är för pump som sitter under huven? Tillverkare och model osv.
 

iZappa

Well-known member
Rotasjonspumpe som står vertikalt. Standard modell. Kan justeres uten å ta av maskinens innerste skall. Hull i veggen gjør at man kan regulere trykket.

Når det gjelder temperaturen i gruppen kontra boileren er ikke det noe problem. PIDen har en offset som kan stilles. Med feks 7 grader offset viser displayet nøyaktig riktig temperatur der vannet treffer kaffen. Bare å sjekke med et Scace filter.

Izzo (och även Expobar) har löst detta genom att bygga in en offsetvisning i PID:en vilket innebär att kokartemperaturen inte är det som står på displayen utan ca 7 grader högre. Det innebär att bryggvattnet är lite för varmt på dessa maskiner för att vara helt optimalt. /Stadler

?? Hvilken temperatur vannet i boileren har er vel uinteressant så lenge vannet som treffer kaffen har samme temperatur hver gang, samtidig som det er likt verdien i displayet.
 

Paer Vaert

New member
Trist att denna tråd som ska handla om Alex Duetto till slut bara handlar om ett fånigt tjafs rörande, som det verkar, två läger av olika fanboys!

Men, men - det kanske går att styra om denna tråd...

Hur ser det ut nu gällande Alex Duettos isolering av kokare? Levereras de fortfarande utan isolering? Är det någon som beställt denna via Espressomania?
 

integrity

Well-known member
Hej Duettokillen.

Grattis till en grym maskin.

Vad jag kunnat se så påstås motorn till pumpen vara på 100-150 watt. Har du haft chansen att kolla vad det står på din?
Jag har letat hysteriskt mycket efter att ha hittat en så liten motor som möjligt som skulle kunna få plats i min brewtus. Små magnetpumpar finns det men de klarar inte trycket. Och de större på 250W tar sådan himla stor plats.
 

integrity

Well-known member
ok. skriv gärna ner vad motorn och pumphuvudet heter. Jag har visserligen några pumphuvven liggandes men misstänker att de är lite större in ditt.
 

JKolmo

Well-known member

Agathorn

Well-known member
Funderar på nya modellen själv. Synd bara att det inte är isolerat ångrar. Vet någon om man kan köpa till det på något sätt?

BTW: Ifall jag beställer denna ifrån Bella Barista (england), kommer den fungera med svenska strömuttag? Voltantalet stämmer väl? Men hur det blir med själva strömuttaget? Känns dumt att chansa på en maskin för 20 000 kr :)
 

svartvest

Well-known member
På min så sitter den engelska adaptern över och det var bara att skruva loss den och där är det en vanlig stickkontakt.

Ångröret att det är varm tycker jag inte är något problem, om jag skulle önska så är det att ångröret skulle vara längre.
 

JKolmo

Well-known member
På min motsvarande fråga svarade Bella Barista att maskinen kommer med en engelsk kontakt och att jag behöver en adapter alt rewire. Låter intressant med lösningen på din maskin svartvest. Får se hur det ser ut på min. Möjligen har de justerat till stickkontakterna för maskinerna som säljs på den engelska marknaden till engelsk standard på MKII maskinerna.

För mig är det dock inget större problem, eftersom jag ändå förmodligen kommer att välja att byta kabeln till en längre för att nå ett eluttag under diskbänken (slipper gärna skarvsladdar). Jag kommer nämligen dra både el, tillvatten och sump genom diskbänken; snyggt och rent och inte en massa synliga sladdar!

Jag får återkomma med info när jag fått min maskin nästa vecka.
 

Agathorn

Well-known member
På min så sitter den engelska adaptern över och det var bara att skruva loss den och där är det en vanlig stickkontakt.

Ångröret att det är varm tycker jag inte är något problem, om jag skulle önska så är det att ångröret skulle vara längre.

Nej att det är varmt är inget problem. Att mjölk bränner fast där är dock ett problem imho
 

Agathorn

Well-known member
Jag har en Izzo Vivi mkII och bytte till ett isolerat ångrör. Ett byte som tog ungefär tre minuter att genomföra.

Nice, varifrån beställde du det?

Jag funderar också på vilken ångspets som fungerar bäst till att ånga små mängder mjölk. Somliga verkar tycka om enhåls rör, somliga 4 småhål istället.
 
Topp