Hjälp med kaffeblandning

mrock

Member
Har beställt kaffe från Raw Coffe ett tag nu men alltid valt den enkla vägen och valt färdiga blandningar. Senast hade något blivit fel och jag fick förmodligen ett paket som någon annan beställt och jag tänkte att det kanske var meningen att jag skulle få tummen ur och börja blanda själv. Nu är det ju så att jag inte har den blekaste var jag ska börja testa och tänkte att det finns säkert folk här som har lite koll och kan hjälpa till.
Sorterna jag har att prova med är:
Brazil Cerrado Dulce
Kenya Top Igutta
Ethiopia Sidamo
India Kappi Royale

Gjorde ett test som blev drickbart men känner att det kanske är enklare om någon som kan lite kan peka en i rätt riktning.
Nästa tanke är att det kanske är läge att rosta sorterna var för sig, känslan var att de blev väldigt stor skillnad i hur de blev rostade.
Rostar allt i vanlig ugn.
 

hne

Well-known member
Rosta dem var för sig och provbrygg lite så du vet hur de smakar. Därefter blandar du efter behag. Jag skulle gissa att bönorna från Brasilien är lämpliga att använda som bas, så kan du krydda med de andra. Detta baserat på att nästan allt kaffe som odlas i Brasilien har ganska lågmäld chokladlik smak.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Brunabönor

Well-known member
Jag har testat de 3 första men indiern bör vara kryddig i smaken så för min del så smakade det nog bäst om jag rostade Brasilien och Kenyan mellan till mellanmörk och 20-40% var för sig i blandning.

Sidamon mellanrost och 10-20% i blandning.
Indiern mellan till mellanmörk och 10-20% där också.

Är inte inkörd på de bäriga ljusa och syrliga kaffena så mycket, men de höjer upp en trist blandning om man tillför lite. Sidamon kan jag inte dricka för sig men in med en stänk i vissa blandningar har gjort stora förbättringar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp