Quest M3 in da house!

martink78

Well-known member
Då har den dykt upp, trumrosten Quest M3. Efter en del mailväxlande blev det den med fast hastighet på tunnan, två k probar och två analoga termometrar att byta ut probarna mot, om det skall has uppvisning.. :) $1090 slutade det på. Blev 7 983 :-, och sedan lade tullen till 834:- i tull och moms(?). Strax under 8 lakan totalt alltså.

Upppackningen gick bra, levererades i en nätt kartong på 12kg.
attachment.php


Det som behöver monteras är träknopparna som utgör handtag på dverse ställen samt probarna (eller termometrarna). Allt fanns där som det skulle och monteringen var enkel.
Dent enda felet var egentligen sladden som hade nån sorts kinesiskt kontakt, men eftersom kontakten i rosten är en standard med tre stift så var det bara plocka en överbliven sådan från en gammal datorskärm och använda i stället.

attachment.php


Första rostningen gjordes med Bourbon bönor från Rwanda, 200g, jag loggade tempen från att jag slog på rosten så i kurvan kan man se hur den värms upp till 175 grader innan jag har i bönorna. Man kan ändra fläktens varvtal och antalet ampere som matas till värmeelementen, från 0 till 5 ampere.

Den rudimentära manualen rekomenderar uppvärming med 4 A och sedan 4,25A om man har 200g bönor, jag ställde min på 4A och lät den stå den där genom hela rostningen, dels för att minimera parametrarna men också för att få en längre rostning med mer kontroll. Fläkten stod enligt rekomendation på en mindre inställning.

attachment.php


Som synes tog det ca 12 min att värma upp den, sedan dippar temperaturen när bönorna hälls ned.. efter det följer en del.. erhm.. intrimmningsproblem där operatören lyckas öppna luckan och dumpa ut bönorna av misstag... eftersom operatören (uppenbarligen) lär sig långsamt krävs det tre sådana tömmningar innan vederbörande lär sig att man inte skall pilla på luckan under gång. Det är svårt att hitta bra folk nuförtiden. Undrar om sånt händer hos J&N också..

Sedan stiger temperaturen stadigt upp förbi 1:a crack som låg mellan ca 201-208 grader. De små hacken i kurvan är när jag har använt prov-pluggen för att titta på bönorna och då släppt in luft den vägen. Den är väldigt tyst (köksfläkten låter mer trots att den var på minsta läget) och det är inga problem att höra 1:a crack.

Vid ca 220 grader ökar jag fläkten till max (enligt rekommendation) varvid ET temp sjunker, detta för att suga ut skal. Sedan öppnar jag luckan (med flit den här gången) och dumpar ut bönorna och placerar dem i kylanordningen där bak. Det gick rätt fort för bönorna att nå en temperatur där det gick att ta i dem så kylningen känns bra.

Rostningstiden här är lite väl lång, men jag räknar med att om man har en operatör som inte tömmer ut bönorna 3 ggr i början så borde det bli bättre tider, sedan kan man naturligtvis öka strömmen och sänka fläkten ytterligare om man vill.

Nästa problem är när jag skall hinna dricka upp allt kaffe som kommer att rostas framöver..
 

Bilagor

  • DSC03295.jpg
    DSC03295.jpg
    43.8 KB · Visningar: 151
  • DSC03297.jpg
    DSC03297.jpg
    60.3 KB · Visningar: 319
  • Rostkurva.jpg
    Rostkurva.jpg
    78.3 KB · Visningar: 277
  • DSC03301.jpg
    DSC03301.jpg
    69.2 KB · Visningar: 305
  • DSC03302.jpg
    DSC03302.jpg
    59.6 KB · Visningar: 193

henrico

Well-known member
834? Lät ju... Ehhh. intressant... Matmoms? Såg ju ut att vara en klart stabil utrustning! Hur mycket kan man rosta per omgång?

....om du har stora problem att dricka upp det du rostar har jag en känsla att det finns flera aspiranter på forumet som kan hjälpa till.. :D
 

martink78

Well-known member
Ja, jag undrar också vad de har räknat på egentligen, tull 154 och mervärdeskatt 680 står det bara. Men ingen redovisning av hur de kom fram till just de siffrorna....
Upp till 300g skall den klara enligt tillverkaren.
 

AA

Skottjägare
Grattis! Ser med spänning fram emot din recension efter lite användande.

Lycka till!

Ha de´

/AA
 

lolgun

Well-known member
Oj, Grattis! Jag är avundsjuka verkligen. har haft mina ögon på denna men som jag kan inget alls om röstning tänkte jag att det kanske var lite avancerade för mig. Jag ska följa detta också.
 

cango

Well-known member
Tackar för bildporret! Jäkla sugen på den, men på tok för dyr än så länge. Trodde momsen skulle bli bra högre. Tror inte ens tullen vet hur de räknar ut sån't. Beställde 1 st "barlow lens" (ett slags telekonverter för teleskop) men fick 2 st skickade. Tullkostnaderna var 2 olika. Samma pryl dock.
 

martink78

Well-known member
Oj, Grattis! Jag är avundsjuka verkligen. har haft mina ögon på denna men som jag kan inget alls om röstning tänkte jag att det kanske var lite avancerade för mig. Jag ska följa detta också.

Vad gäller kafferostning är den faktiskt _mycket_ lättare än åtminstånde iRoasten, man får ju mycket mer feedback på hur det går iom att man hör och ser bönorna mycket bättre. Dessutom har den redan från början termometrar placerade på bra ställen.
Och kontrollerna är föredömligt enkla, man verkar klara sig rätt bra genom att bara ställa dem enligt instruktionerna i ett fast läge och sedan avbryta när man nått lämplig temperatur på bönorna.

Det enda som talar emot att köpa den som förstarost är priset, det är lite mycket om man inte vet att man gillar rostandet. Bortsett från det skulle jag alla gånger rekommendera denna även till nybörjare.
 

martink78

Well-known member
2:a rostningen

Andra rostningen. Colombia Excelso bönor, Ställde in den på 4 ampere och lät den vara där genom hela rostningen
"Operatören" höll sina fingrar i schack den här gången så inga ofrivilliga böndumpningar förekom..

attachment.php


Här är det rätt tydligt när bönorna hälls i trumman, sedan stiger temperaturen stadigt, enda avbräcket är när jag använder provstickan för att kolla bönorna (vilket strängt taget inte behövs eftersom man ser dem tydligt i det lilla fönstret).

Som referens kan sägas att det tog 4 min från nånstans mitt i 1:a crack (runt 204 grader) till dumpningen (224). Det är också i 1:a crack som BT (Bönornas temp) & ET (luften i trummans temp) korsar varandra vid 206,6 grader och bönorna sedan drar iväg.

Skulle vara intressant att veta var proffsen hamnar tidsmässigt, hur länge drar man ut på det efter 1:a crack.. nån som vet?
 

Bilagor

  • 20100511.jpg
    20100511.jpg
    20.7 KB · Visningar: 144

martink78

Well-known member
Jodå, jag är helnöjd, har kört kanske 30 batchar genom den nu med mycket goda erfarenheter. En enda gång har den konstrat och det var när trumman fastnade, men de bönorna hade ganska mycket trasiga små bönor i sig så de fastnade väl i glipan mellan trumman och rosten (det är privatimporterade bönor). Annrs har jag inte haft några problem alls.

Att rosta är busenkel, om man inte vill konstra till det fungerar det bra att ställa in en strömstyrka och köra på det genom hela batchen, det ger ett bra resultat. Jag har börjat leka med att variera effekten under gång men det är inte nödvändigt för att få ett bra resultat.

Jag har sett att det klagas på att utblåset ligger åt sidan men för mig är det bara ett plus, det är nämligen ytterst informativt att sticka in näsan där för att känna vad som pågår, t.ex. kan jag tydligt känna hur (citron) syran börjar förångas vid 175 grader och ger en stickande lukt. 1:a & andra ckrack hörs hur bra som helst.

Det enda jag funderar på nu är om det är dax att skruva isär den för en storrengöring, blir ju en fet beläggning på insidan av luftkanalerna och fläkten som jag misstänker inte är så bra i längden.

Jag kör som mest 3-4 batcher per omgång, eftersom det tar lite tid för den att bli varm (20 eller mer brukar jag låta den stå) så är det inte lika enkelt som med t.ex. iRoasten att bara köra en batch.

Smaken blir faktiskt väldigt bra tycker jag, jag är naturligtvis bara en glad amatör men smakmässigt så hamnar man väldigt nära proffsen på ett sätt som jag inte lyckats med förut. Numera tycker jag tom att mitt eget kaffe inte sällan är godare, men det kanske beror på att det oftast är mycket färskare..
 

martink78

Well-known member
Hehe.. Ja, lite ödmjuk får man ju vara. Men det blir faktiskt bra i Questen, en sak som jag inte alls labbat med ännu är luftflödet. måste testa hur det blir när om flödet ändras drastiskt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp