Rwanda- någon som provat?

blomkål

Active member
Efter ett litet misstag från hasbean har jag blivit med en 2kg påse grönt från Rwanda. Jag är en riktigt nybörjare på rostning, men två rostningar med varmluftspistolen har det blivit. Den första tog drygt 20 min till något som jag skulle klassa som mellanrost (2:a crack hade definitivt inte startat). Smaken är nu efter två dagar ok men lite tråkig, den ska enligt beskrivning vara blommig, och fruktig, och det uppfattar inte jag i alla fall. Jag antar att de blev bakade. Enligt beskrivninar skall ju bakade bönor smaka endimensionellt och platt och det passar relativt bra. I alla fall så gjorde jag en till rostning som gasar av sig nu, den här gången mörkchokladbruna och en aning blanka på 12 minuter. Jag är osäker på om andra crack startat eller om några bönor låg kvar i första oh poppade. Nu ligger de i alla fall och gasar av sig, så om ett par dar ger jag en rapport hur de smakar, jag misstänker att de blev en aning hårt rostade. Bilden gör dem inte riktigt rättvisa, de ser en aning ljusare och brunare ut. Vad tror ni, har jag träffat någorluda rätt?
 

Bilagor

  • rwanda 2 2007-05-10 (12 min).jpg
    rwanda 2 2007-05-10 (12 min).jpg
    70.2 KB · Visningar: 16

arto

Well-known member
Vill man ha blommiga smakerna så tycker jag att en kortare rostningstid (därmed högre temp) är att föredra. Hur det smakar som espresso är upp till var och en att bedömma. Vissa gillar friska toner, andra vill ha mjukt.

Så prova på, och gör gärna en mellanting också (satsa att få till andra-knäpp runt/strax under 20 min). Med 2 kg har du en hel del att experimentera med också :) Men man vet aldrig om singlar blir sämre eller bättre i blandningar, så sånt får man prova till också.
 

blomkål

Active member
Nu efter tre dagar gjorde jag en presskanna på den första rostningen, och visst hade det hänt grejer. En otroligt len och fin syra, jag skulle kunna kalla den välintegrerad. Därtill en rejäl kropp och en sötma som backade upp syrligheten, och någonstans i eftersmaken kunde jag nog ana en lätt blomdoft. Rwandan är nog inget för espresso men lyckas jag få en perfekt rostning är jag säker på att det kan bli en pressfavorit.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp