Bra begagnad maskin

ENS

Member
Har börjat fundera på att uppgradera från min moddade Silvia. Är sugen på en E61-maskin men är inte låst till det. Värmeväxlare eller dubbelkokare är ett krav. Tänker mig att köpa begagnad och undrar vilka märken/modeller som är trygga begagnatköp, dvs hög kvalitet och lätt att få tag på delar och reparera? Budgeten ligger på ca 6-8000.
 

Jonken

Well-known member
Delar finns för det mesta att tillgå, men kan vara en saftig utgift om du t.ex. behöver ny kokare i värsta fall. Bäst att öppna upp och titta så att det inte är fullt av korrosion. En annan dyr grej är elektroniklåda/gicar. Med det sagt finns det ofta maskiner ute till försäljning inom din budget, eller om du nöjer dig med en NS Oscar kan du köpa en ny :)
 

ENS

Member
Tack för svaret! Är intresserad av om det finns vissa modeller som har sämre kvalitet på t.ex kokare.

Har kikat på Oscar men det är svårt att veta hur den står sig mot en begagnad för samma pris? Jag är ute efter en lite mer förlåtande maskin.
 

Jonken

Well-known member
Inte så enkelt att lista vilka kokare som har haft mer problem, kan skilja sig mellan olika årgångar av samma modell. Bäst är att läsa på när du ser något till salu om den verkar ha bra rykte.

Jag har en Musica, som är likvärdig en Oscar med OPV. Man måste spola gruppen för att få lagom temperatur, som vanligt med HX, men den är riktigt snäll mot pucken jämfört med en Silvia.
 

ENS

Member
Ok, tack för rådet. Får fundera lite på Oscar, är ju alltid skönt att köpa nytt med garanti.
 
Topp