Återvinning av kaffekapslar

Eppe

New member
Jag har sökt i forumet och blir lite förvånad att jag inte hittar något om återvinning av kaffekapslar av olika märken. Ska själv köpa en kapselmaskin och vill gärna göra ett så miljöriktigt val som möjligt.

Vad jag har förstått hittills är att Nespressos kapslar kan läggas direkt i vanliga metallåtervinningen och Tassioms kapslar kan skickas till http://www.terracycle.se/. Stämmer det? Vad gäller för övriga märken, t ex Lavazza? Vilket material är de olika kapslarna gjorda av?

Ni som har dessa maskiner kanske vet?
 

martink78

Well-known member
Att du inte hittar så mycket om det här beror säkert på att det inte är så många av dem som hänger här som använder kapselmaskiner..
 
tyvärr så måste du köpa en riktig espressomaskin som är manuel eller helautomatisk för jag ägde en kapsel maskin och kaffet smakade rent ut fan kan jag siga dig, köp en bra maskin som är i högsta kvalite maskin när du köper en helautomatisk maskin så får du ny malet kaffe för varje kopp du tar och när man inser dom kapslarna man köper är inte färsk dom lägger på ett filter i kapslarna och jag av råder dig en kapsel maskin.
 

jh88

Member
Man behöver ju inte vara så dryg. Folk gillar olika saker, kan faktiskt tycka att man får helt ok Espresso från kapselmaskiner, speciellt med relation till insats.
Sedan är det självklart att man ska värna om hantverket.
 

svartvest

Well-known member
Man behöver ju inte vara så dryg. Folk gillar olika saker, kan faktiskt tycka att man får helt ok Espresso från kapselmaskiner, speciellt med relation till insats.
Sedan är det självklart att man ska värna om hantverket.


Nej inte dryg men kanske mer sanning än vad reklamen ger om dessa maskiner. Jag tror inte att dessa apparater kan prestera en riktig espresso. Varför går det inte hitta fakta vad som finns under skalet på dessa, jag har en tråd kring detta. Espressoliknande men inte espresso. Enkelt ja men en kvarn för det priset och en pressbryggare och gott kaffe är serverat.
 

Novisen

Well-known member
Precis, den enda tråden som vore mindre aktiv än en kapseltråd här vore väl isf en om pulverkaffe..

Jag tycker inte man skall förringa kapselkaffe för det fyller faktigst en funktion för många människor som varken är intresserade eller har tid för det jobb som krävs för att man skall få ut något bra av en manuell eller halvautomat....
Visst är det så att kaffet kommer mer till sin rätt med det manuella hantverket men det är också lätt att misslyckas helt och få något som inte är drickbart och där har kapselmaskinen en fördel.....det blir ju trots allt drickbart och ett smidigt handhavande...:)))
 

Diskopinne

New member
Precis, den enda tråden som vore mindre aktiv än en kapseltråd här vore väl isf en om pulverkaffe..

Det finns inte så många "kaffe älskare" som kör på kapsel , sidan heter trots allt Riktigtkaffe.se

Åh hej, jag heter wanna-be-italiensk-barista och jag har tänder på svindyra jävla espresso maskiner som man måste klämma, trycka och vrida på i flera minuter för att få ut cirka 5 ml espresso-fucking-heaven som jag tycker är så FRUKTANSVÄRT GOTT att jag får veto rätt att gå runt och vara dryg och otrevlig mot 99,9% av jordens befolkning som använder sig av normala kaffe maskiner som spottar ut sig helt okej kaffe men det låtsas jag inte om för jag är här på jorden för att espresso guden ville ha mig här så ni andra små patetiska människovarelser kan ju bara ta och stoppa upp era små kaffe-kapslar för ni borde inte få ha med kaffe att göra över huvudtaget!

Vad är detta för sjuk sida? Shit, hon (han?) ställde en helt logisk fråga som är jätteviktig (läsvidare: återvinn era sopor för att rädda planeten, dah) men bara för att ni är värsta espresso-á-la-färskpressade-bönor snobbarna så kan ni inte svara utan bara vara jävliga tillbaka? Fan vad trevligt.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
om man dricker kaffe från kapsel, så utgår jag från att kapslarna är köpta på butik..
...borde inte butiken stå för någon sorts sortering när dom faktiskt står för produkten, eller går det under McDonalds lagen*?? oO

är förresten tveksam till att kapselkaffe kan kallas riktigt kaffe.
Kan man köpa färskt (i alla fall någon vecka eller så) kaffe på kapsel??


(*Eftersom det inte längre finns i våra lokaler är det inte vårt problem..)
 

idea

Well-known member
Åh hej, jag heter wanna-be-italiensk-barista och jag har tänder på svindyra jävla espresso maskiner som man måste klämma, trycka och vrida på i flera minuter för att få ut cirka 5 ml espresso-fucking-heaven som jag tycker är så FRUKTANSVÄRT GOTT att jag får veto rätt att gå runt och vara dryg och otrevlig mot 99,9% av jordens befolkning som använder sig av normala kaffe maskiner som spottar ut sig helt okej kaffe men det låtsas jag inte om för jag är här på jorden för att espresso guden ville ha mig här så ni andra små patetiska människovarelser kan ju bara ta och stoppa upp era små kaffe-kapslar för ni borde inte få ha med kaffe att göra över huvudtaget!

Vad är detta för sjuk sida? Shit, hon (han?) ställde en helt logisk fråga som är jätteviktig (läsvidare: återvinn era sopor för att rädda planeten, dah) men bara för att ni är värsta espresso-á-la-färskpressade-bönor snobbarna så kan ni inte svara utan bara vara jävliga tillbaka? Fan vad trevligt.

För det första - om man nu är så miljömedveten så skall man väl överhuvudtaget inte titta på en slit och släng maskin som producerar mer sopor (kaffekapslar) än kaffe och dessutom har ganska kort livslängd. Man borde väl satsa på en maskin som håller en evighet och producerar riktigt kaffe med minimalt miljöavtryck.
För det andra så borde man väl inte bli så förvånad över att medlemar på ett entusiastforum inte är så överväldigade av slit-å-släng produkter med låg image. Komma med mopedproblem till ett Harley-Davidsson-forum å kräva respekt, jojo...
 

Gholam

Well-known member
Det här var en rolig tråd!!! Jag själv dricker kaffe från espressomaskin, helautomatisk kaffemaskin, bryggare med kvarn och pulverkaffe från Lidl, men jag jämför dem inte. De är helt olika drycker gjorda på kaffebönor. Däremot var ju trådämnet om återvinningsmöjligheterna för specifikt kapselmaskiner inte huruvida kaffet blir gott eller inte. Och visst är dessa ur miljösynpunkt riktiga bovar men det är nog ingen som avstår från läsk bara för att de säljs på burk.
Så till ämnet: Vad är det för problem med den vanliga metallåtervinningen? För de är väl alla gjorda av metall?
 

AJ

Well-known member
Åh hej, jag heter wanna-be-italiensk-barista och jag har tänder på svindyra jävla espresso maskiner som man måste klämma, trycka och vrida på i flera minuter för att få ut cirka 5 ml espresso-fucking-heaven som jag tycker är så FRUKTANSVÄRT GOTT att jag får veto rätt att gå runt och vara dryg och otrevlig mot 99,9% av jordens befolkning som använder sig av normala kaffe maskiner som spottar ut sig helt okej kaffe men det låtsas jag inte om för jag är här på jorden för att espresso guden ville ha mig här så ni andra små patetiska människovarelser kan ju bara ta och stoppa upp era små kaffe-kapslar för ni borde inte få ha med kaffe att göra över huvudtaget!

Vad är detta för sjuk sida? Shit, hon (han?) ställde en helt logisk fråga som är jätteviktig (läsvidare: återvinn era sopor för att rädda planeten, dah) men bara för att ni är värsta espresso-á-la-färskpressade-bönor snobbarna så kan ni inte svara utan bara vara jävliga tillbaka? Fan vad trevligt.

Plockar fram chipsen.
 

Lapavoni

Active member
Jag har den maskin som jag anser ger absolut bäst kaffe, en manuell Europiccola från Lapavoni. Trots det har jag en Nespressomaskin som jag bara älskar. Ger mig finfint kaffe på 30 sek. Noll underhåll. Tar hellre den på vardagsmorgonen och sover 20 minuter extra kan jag säga...
 

Lapavoni

Active member
Jag har den maskin som jag anser ger absolut bäst kaffe, en manuell Europiccola från Lapavoni. Trots det har jag en Nespressomaskin som jag bara älskar. Ger mig finfint kaffe på 30 sek. Noll underhåll. Tar hellre den på vardagsmorgonen och sover 20 minuter extra kan jag säga...
 

wesaft

Well-known member
Nespressokapslarna kan återvinnas som metallförpackning numera.
Tidigare var det inte tillåtet för de klassades inte som en förpackning utan förbrukningsvara enligt lagen.
Det är ändrat nu och kaffepulvret behöver man inte ta ur, det hjälper till som bränsle när alumiumet hettas upp och är en fördel för återvinnarna som jag förstått det.
Inte koll på andra märken, men det borde vara lika dant.

Sen biologiskt nedbrytbara kapslar i komposten, undrar hur stor miljöpåverkan det är att producera dessa jämfört med aluminiumkapslarna.
 

Pac

Maskindoktorn
Visst är det skillnad på kaffet jag får ur min Linea och det som jag får ur vår caffitaly-maskin på jobbet. Men caffitaly-maskinen behöver inte skämmas för sig jämfört med annat som står till buds på jobbet. Den gör faktiskt imho helt dugligt kaffe. :)

Jag hittade en site som visar hur man laddar om en caffitaly-kapsel: http://www.caffita.info/articles/ca...lable-capsule-refill-cbtl-cafissimo-capsules/

Är det lika mycket "innandöme" i andra kapslar?

P.S. Tack för en bra frågeställning! Från och med nu skall jag spara kapslar och ladda själv.
 
Senast ändrad:
Topp