Mala espresso själv under 1000kr?

Jokkepalm

Member
Jag skulle vilja få tag på en kvarn som maler bönor ner till espresso men, när man söker runt på internet verkar det som att de espresso-kapabla kvarnarna går på åtminstone 2000kr?

-Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det borde finnas dugliga espressokvarnar strax under 1000kr?
-Kan man mala espresso för hand under 1000kr?


---
Övrigt:

Jag är ett spädbarn på fältet.
Min maskin är en enkel Delonghi EC680 för ca. 1k-1,5k.
Maskinen är väl så automatisk som det kan bli. Finns endast ett fåtal inställningar på den;
tre nivåer på värme samt, tiden för vattenmängd.

På något vänster har min maskin ändå fått till en himla fin kemi med billigt kaffe som Zoegas della casa (mörk).
Borde fått ut åtminstone 300-500 espresso av varav kanske nästan hälften blivit kanon!
Trots den mycket begränsade budget på hårdvara så vågar jag påstå att den levererar i klass eller bättre än de flesta kaféer i stan, min subjektiva åsikt.

Jag drömmer om att ge min maskin lite finare än Zoegas för 23kr/påsen... men vill kunna mala bönorna själv under 1000kr.

---

Edit:
såg nu att det kom upp 3-4 liknande trådar som denna.
Men de har som lägst 5 år på nacken... så denna tråd behövs nog ändå.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Det närmaste jag känner till är Graefs kvarnar som börjar runt 1300+, lite stora steg på inställningen men helt okej. Annars är det nog begagnat som gäller för el.
Visst finns det handkvarnar som fungerar, fick en halvtaskig från Clas Ohlson för länge sen som klarar ner till espresso men det tar en evighet, skulle satsa på så dyr som möjligt om du tänker använda ofta och till mer än singel så det är något som är kul att använda.
 

magho403

Well-known member
Du måste söka på begagnatmarknaden om du ska hitta något för under 1000kr och även där kommer du att få det tufft.

Handkvarn är ett alternativ men du kommer antagligen att tröttna på det för det kommer att ta tid om du ska mala så fint.
 

Jonken

Well-known member
Man kanske inte får den bästa kvarnen men något som funkar dyker upp då och då för under tusingen. Tänk på att kvarnen kan vara lite slö om malverket malt många kilo kaffe, som då kan behöva bytas för bästa resultat. Även grov rengöring om det i värsta fall inte gjorts på åratal (i min erfarenhet tenderar platta skivor gegga igen värre)..

Kanske den här kan vara intressant om du har vägarna förbi Göteborg?
 
Senast ändrad:

Mokambo

Active member
Kanske kolla på någon av dessa? Har inte använt någon av dem själva, men de passar i din prisbild. Finns ett enklare test här av dem båda: https://m.youtube.com/watch?v=Stq0QvTDzIk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=296946
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2364391

Verkar kunna göra en okej espresso malning. Ett problem med de enklare maskinerna är dock att de ofta har färre steg, ibland kan man mala på tex malningsgrad 7 och då rinner vattnet alldeles för långsamt igenom för malningen är för fin och då testar man malningsgrad 8 istället men då rinner vattnet igenom alldeles för fort och då kommer man aldrig få till malningen pga att man inte kan finjustera tillräckligt mycket. Tipset på den begagnade Ascaso I-Steel som Jonken skrev om är just en steglös maskin (inte det smidigaste dock om man vill gå från brygg till espresso) är den i bra skick så är den mycket prisvärd.
 

Jonken

Well-known member
Ibland är en steglös inte så smidig ens att justera för espresso av olika bönor :wub: fast det är schysst att kunna göra det - risken med t.ex. bodum/capresso är att det går att få ner tillräckligt fint för att använda till espresso men sen att man behöver förlita sig nästan helt på dosering för att justera om bara något enstaka steg är användbart.
 

Jokkepalm

Member
Tackar för svar!

En begagnad kvarn kan bli aktuellt, och den som ni erbjuder var lite små-intressant, fast jag har alltmer börjat överväga om det inte kanske är bäst att slå på stort direkt med någon för 2-3k?

Jag blev övertygad av vikten av en bra kvarn efter ett par klipp ifrån Seattle Coffee på youtube, i den ena videon konstaterar de att om man är ute efter både en billlig maskin och en kvarn så ska krutet läggas på kvarnen. I en annan video blindtestades en maskin för 300dollar mot någon 3000dollar (Rocket) och de fick ut relativt jämna resultat tack vare att både använde en kvarn med hög reliabilitet. Så det är nog bäst att sikta på en kvarn för 2-3k så man blir nöjd och kan som ni skriver justera malningsgraden för bästa resultat.

Nu återstår den svåra biten... hur övertygar man någon som saknar liknande kaffe-entusiasm om att Wilfa-2 kvarnen (ej espresso) bör uppgraderas mot en på 2,5k!? Det är ju egentligen inga jättesummor men ändå mycket för om det kommer som en överraskning.

Edit:
Nej, nu har jag bestämt mig för att köpa en maskin som jag blir nöjd med!

The Rancilio Rocky verkar intressant - den var med som en av top 3 i Seattle Coffee Gear.
http://www.rigtigkaffe.se/sv/espres...MIsYfq1MTa1QIVEVQYCh3gLQmzEAQYAiABEgLo5PD_BwE
 
Senast ändrad:

Mokambo

Active member
Ibland är en steglös inte så smidig ens att justera för espresso av olika bönor :wub: fast det är schysst att kunna göra det.

Förstår vad du menar, det kan vara lite svårt, men med lite vit tejp på skruvknoppen så kan man enklare hålla koll på sina vridningar ;)


The Rancilio Rocky verkar intressant - den var med som en av top 3 i Seattle Coffee Gear.

Har hört mycket gott om den, finns nog många här använt/använder den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp