Någon som har en Electrolux ECG6600?

karnaa

Member
Vi funderar på att skaffa en sådan.Någon som har en sådan och kan berätta hur ni gillar kaffet? Varför vi funderar på en sådan här helautomatisk är för att det är en vanlig kaffekanna till om vi skall göra kaffe på släktbesök.:O)

ECG6600.jpg
 

jojo

Well-known member
Den lär ju fortfarande göra kaffet till kannan med "espressometoden", dvs du skulle kunna ha vilken helautomatisk maskin som helst och sätta en kanna under..

..eller?
 

Mangan

Well-known member
Den lär väl ha något läge som är typ kannbryggning har jag för mig. I så fall är det ju smidigt, förutsatt att den gör bra kaffe.
 

petrucci

Active member
Jag hade inte resonerat på det viset jag hade köpt den espressomaskin som passat mig bäst och sen köpt en bra kaffebryggare typ king of cofee eller mocamaster, men för övrigt så är det väl ingen dum ide, dock så brygger den inte kaffet på samma sätt så smaken blir ju inte detsamma. Så det gäller för er att få grepp på hur kaffet i kannläget blir! gott eller inte? annars kommer ni stå där med en bryggare i a f.

Annars så går det på dem flesta automatiskacmaskinner att ställa upp vattenmängden så man får 2-3 dc kaffe och då man ju det direkt i koppen

Har ingen erfarenhet av maskinen, det får någon annan vis en stå för!
 

Bengan

Well-known member
Nu spekulerar jag bara...

Ser inte den där ut precis som AEG CG6600? Och är inte det samma som AEG Cafe Grande 6600 som fått jättebra betyg här? Till och med kannorna står i samma läge på båda bilder.

aeg6600kh8.jpg
 

petrucci

Active member
Electrolux köpte aeg för länge sedan och för ett par år seda så ville electrolux ha med sitt namn på alla aeg produkter pga den fina kvalite som Aeg fått i folkmun. E-lux åker snålsjuts på sig själva kan man väl säga. Men dom här två maskinerna tillverkas säkert på samma fabrik och är säkert jättebra.

Men man kan undra om den är värd 10000:- eller vad den nu kostar när man kan köpa en jura för liknande summa, dock blir man utan kannafunktion då.
 

kpp

Member
Petrucci: Nja, snålsjuts är det nog inte. Electrolux vill stärka och göra sitt varumärke tydligare genom att samla alla småelsprodukter, köksfläktar och "innovationsprodukter" (typ Spring4You) under Electroluxflagg.

Kannfunktionen finns även på ECG64000, den fungerar så att maskinen brygger 6-10 långa shots i följd utan att man behöver stå och titta på/trycka hela tiden. Visst kanske inte helt renlärigt, dessutom rekommenderar jag förvärming av kannan, men detta är säkert en bättre kaffeupplevelse än vad en Svensson-Braun kan spotta ur sig på 2 veckor gammalt Gevalia.

Om man köper en ECG66000 istället för ECG64000 får man även en autocapuccinofunktion som är ganska genomtänkt. Plastbehållaren till höger laddas med mjölk och när den inte används står den i kylen. Innan den tas loss för att ställas i kylen så trycker man på den lite grå knappen på kannan för att blåsa alla gångar med äckliga mjölkrester rena med ånga/vatten. Bättre på så sätt tycker jag att man slipper konstiga termosflaskor, ofräscha mjölkgångar och dyra (dessutom säkert energitörstiga) minikylare som står på bänken och skräpar.

karnaa: med ECG66000 är det nog inte bara kannan som kommer att uppskattas vid släktbesök, även möjligheten att fixa mjölkbaserade espressodrinkar tämligen enkelt. Dessutom kan gästerna om de t.ex. stannar över själva fixa sig vad de upplever som en helt ok drink utan större kunskap om hantverket!

Electrolux helautomater legotillverkas av DeLonghi i Italien (kolla likheten!).

Philips har i månaderna lanserat en helautomatisk maskin som även den tillverkas av DeLonghi och den verkar funka på samma vis. Men de vill ha mer betalt för den - någon som vet varför? Vidare verkar det vara samma typ av maskin som Whirpool satt i några (alla?) av sina inbyggnadshelautomater. Inte förvånande då Whirlpool är Philips vitvarumärke typ...
 

petrucci

Active member
Ok du har större koll på detta. Men det är ju inte bara på småel som dom har tryckt dit sin logga. T.ex. Tvätt /tork damsugare diskmaskiner ja allt storvitt så har ju alla aeg maskiner AEG/Electrolux logga på sig.
 

karnaa

Member
Tack kpp för svaret..
Om man nu kan ta testet ovan på AEG versionen av denna maskin så verkar den ju vara helt grym och slår många dyrare maskiner.
Kommer nog bli ett köp så fort man övertygat frun :D
 

kpp

Member
Ok du har större koll på detta. Men det är ju inte bara på småel som dom har tryckt dit sin logga. T.ex. Tvätt /tork damsugare diskmaskiner ja allt storvitt så har ju alla aeg maskiner AEG/Electrolux logga på sig.

Stämmer - det handlar om att man vill tydliggöra att även Husqvarna och AEG är varumärken inom Electroluxkoncernen.

karnaa: Hur gick det? Köpte du en Saeco istället? Bra maskin det med!
 

karnaa

Member
Go kväll det blev en Saeco istället,verkar ju inte vara någon av electrolux storsäljare direkt...Är riktigt glad att jag skaffade en Saeco istället...:blush:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp