Kloka ord

Molarin

Well-known member
Så länge det handlar om tycke och smak. Subjektivt. Så är jag med. Men om baristan/stället missköter sig. Objektivt. Då måste man väl få säga vad man tycker?

Betalar jag för en Mediumgrillad entrecôte men blir serverad en kokt korv med bröd så måste jag väl få dela med mig av mitt missnöje? Se det som ren omtanke gentemot mina kaffenörd-vänner.

Just så illa är det faktiskt på en del kaffeställen... (Byt maträtten mot valfri kaffedryck)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Citaten nedanför är från bloggen det länkas till:

Tycker du inte om kaffet på ett ställe så behöver väl inte det innebära att alla måste tycka som du?
Det beror på varför man inte tycker om kaffet.

1- Är det för att kaffet i sig inte passar mina smakpreferenser så skriver jag förhoppningsvis just det, och det har ingenting att göra med att de som har tillrett kaffet skulle ha "gjort fel" eller så.

2- Beror det på att kaffet är underextraherat, så beror det just på att kaffet är underextraherat. Jag har svårt att tänka mig att någon gillar ett blask som rinner igenom på 15 sekunder.

3- Beror "varningen" på att tex ångröret är vidrigt, kletigt och oavtorkat eftersom "de inte hinner torka av röret" så beror klagande på att det är vidrigt och mitbjudande. För att inte tala om direkt hälsovådligt (vid tex åternavändning av gammal uppvärmd mjölk). Detta är en realitet idag, folk får mjölk som är gammal, iband väldigt gammal och ibland från ett ångrör som är tjockt med gamla mjölkrester...

4- Bero det på att baristan inte verkar ha en aning om vad han/hon sysslar med så beror varningen på just det. Att baristan inte har en aning om vad han/hon sysslar med. Dagens sanning många gånger.

Ska vi som kunder acceptera att någon "lär sig" allteftersom? Istället för att ha lärt sig INNAN de ställer sig bakom spakarna?

Du kanske vill ha din mat tillagad på en restaurang av någon som ska lära sig att bli en kock. Jag tycker att den som tillagar maten ska redan veta hur maten ska tillagas, jag vill inte vara ett övningsobjekt. Inte om jag ska betala för maten/espresson/cappuccinon.

Kedjorna t.ex. serverar en stabil produkt som många gillar, men andra inte. Kan vi inte låta det vara så?
Macdonalds är en stor kedja. De gör hamburgare som folk bevisligen äter, men inte fan gör de goda hamburgare.

Stora kaffekedjor får existera bäst de vill, men sålänge de inte gör gott kaffe så tänker i alla fall inte jag hymla om det och "låtsas" att de gör bra kaffe, bara för att vara snäll.

Och förresten, välkommen till forumet. :cool:
 

rhide

Well-known member
Jag håller fullkomligt med Molarin och KG. Alla brancher utsätts för kontroll och prövning - och det bör de också göras för att producenterna ska pressas att hålla hög kvalitet. Restaurangbranchen har mycket utstuderade kritiker, vin och whiskeyprovare ratar eller hyllar olika sorter beroende på hur bra de är, inom teknik blir man rådd eller avrådd att köpa en vara - och kaffebranchen är absolut inget undantag. Är ett kaffe dåligt på grund av dålig hantering eller dåligt hantverk har vi som konsumenter all rätt att dela med oss av detta - och som sagt, i min mening bör vi även göra det.

För övrigt, om nu någon gråter en skvätt över att de blir klassade som kassa, ja synd. Jag är fortfarande kass på att skumma mjölk - men så tusan äger jag inget café heller!

Tillägg:
Förresten är det ju bland anant på grund av just detta som till exempel detta forum existerar. Man vill dricka en god kopp kaffe, och inte något man själv kan göra bättre. Det finns ju två hela huvudavdelningar där man diskuterar mjukvara och hantverk - och en hel huvudsektion (överst!) där vi uppmanas att utvärdera caféer - vilket vi med all rätt bör fortsätta göra. Hur skulle annars de riktigt bra ställena få positiv respons och de dåliga tryckas undan tills de blir bra? Kritik är bra.
 

treefinger

Well-known member
Något av det mest tokiga jag har hört är några kaffe-intresserade personer som skulle gå runt på ställen och sätta ut små skyltar på borden om de hade “godkänt” stället eller ej
.....
Ska vi göra så på ica eller restauranger också? Om jag hatar lax, ska jag då sätta ut skyltar och skriva i forum att “lax är skit - välj torsk istället - torsk är för fina, riktiga fiskälskare.” ?

Jag har nog aldrig läst en liknelse som så grovt missat målet..
 

jodah

Well-known member
Problemet med när cafeér eller vad som helst igentligen bedöms på nätet är att det kan vara svårt att lita på källan.

Det kan ju finnas cafeägare som reggar sig på forumet bara för att snacka ned konkurrenterna, likväl som att berömma sitt eget.
Det kan även finnas dolda agendor hos "vanligt folk"

Dock så tycker jag att bedömningarna ska finnas på forumet, det är ju lite av kärnan av ett forum att dela med sig av information.

Men en saltnypa är aldrig fel och man ska bara lyssna på dom man bedömmer trovärdiga.

Jag tex. har ju rätt få inlägg och lite information i min profil.
Så jag snackar förmodligen skit!:lol:
 

Wannabe

Well-known member
Ja, visst låter det fint med gullegull och här ska vi inte kivas för då blir det kall stämning, men jag är för mer tyckande och raka besked istället att dansa runt. Klart att det finns många människor som gillar snabbcafféerna, men ska man inte kunna uttrycka sig negativt om maskinen är skitig, baristorna otrevliga, det finns kackerlackor på golvet, etc även fast det säker går att hitta någon på denna jord som gillar att kackerlackor klättrar längst vaderna. Att dessutom göra caffépersonal och ägare på ett kreativt sätt uppmärksamma på detta är bara att göra dem en tjänst. Hur ska de kunna förbättra sig om ingen talar om att man är missnöjd.

Man kan också läsa på bloggen "I kaffebranschen är man ödmjuk, det är t.ex. en baristas största tillgång - ödmjukheten" - Jag kan inte påstå att skribenten själv är speciellt ödmjuk gentemot personer som skriver om sina upplevelser. Det i slutet överslätande "Det är i alla fall vad jag tycker, men det behöver inte innebära att alla andra också måste tycka så..." - tycker jag bara smakar sump.
 

chutzpah

Well-known member
Det här var en rätt så dum kommentar:

I kaffebranschen är man ödmjuk, det är t.ex. en baristas största tillgång - ödmjukheten

Är det nu så att vem som helst som hoppa på kaffevagnen blir automatiskt ödmjuk? Knappast. Ödmjukhet är hur man är som person, inte ens val av yrke. Om man är ödmjuk i sig så förmodligen fortsätter man vara det oavsett om man blir barista eller dagisfröken.
 

Forumstatistik

Trådar
14,692
Inlägg
155,833
Medlemmar
19,378
Senaste medlemmen
Esraa
Topp